موضوع : پژوهش | مقاله

جان استوارت میل: یک زندگی فکری

جان استوارت میل، فیلسوف و اقتصاددان بریتانیایی، یکی از برجسته‌ترین متفکران قرن نوزدهم است. او در زمینه‌های منطق، شناخت‌شناسی، اخلاق، اقتصاد، سیاست و حقوق آثاری ارزشمند از خود به جای گذاشته است.

میل در سال ۱۸۰۶ در لندن به دنیا آمد. پدرش، جیمز میل، فیلسوف و اقتصاددان معروفی بود که در تربیت و آموزش پسرش نقش مهمی داشت. میل از همان کودکی تحت آموزش سختگیرانه پدرش قرار گرفت و در سنین پایین به تحصیل در زمینه‌های مختلف پرداخت. او در سن ۱۲ سالگی زبان یونانی و لاتین را آموخت و در سن ۱۶ سالگی کتاب «اصول اقتصاد سیاسی» اثر پدرش را ترجمه کرد.

میل در سال ۱۸۲۳ به عنوان کارمند وزارت امور خارجه بریتانیا مشغول به کار شد. او در این دوره با نویسندگان و اندیشمندان لیبرال زیادی آشنا شد و دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی خود را شکل داد.

در سال ۱۸۳۰، میل اولین کتاب خود با عنوان «دربارهٔ آزادی» را منتشر کرد. این کتاب یکی از مهم‌ترین آثار میل است و در آن او از آزادی فردی به عنوان ارزشی اساسی دفاع می‌کند. میل معتقد است که آزادی فردی برای رشد و شکوفایی انسان ضروری است.

میل در سال ۱۸۴۸ کتاب «اصول اقتصاد سیاسی» را منتشر کرد. این کتاب یکی از مهم‌ترین آثار در زمینه اقتصاد کلاسیک است و در آن میل نظریه‌های اقتصادی پدرش را توسعه می‌دهد.

میل در سال ۱۸۵۱ با هریت تیلور، فعال سیاسی و اجتماعی، ازدواج کرد. هریت تیلور تأثیر زیادی بر اندیشه‌های میل داشت و او را به سمت دیدگاه‌های رادیکال‌تر سوق داد.

میل در سال ۱۸۶۵ به عنوان نمایندهٔ پارلمان بریتانیا انتخاب شد. او در این دوره به دفاع از حقوق کارگران و زنان پرداخت.

میل در سال ۱۸۷۳ درگذشت. او یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان قرن نوزدهم است و آثارش همچنان مورد مطالعه و تأمل اندیشمندان قرار می‌گیرد.

اندیشه‌های جان استوارت میل

اندیشه‌های جان استوارت میل را می‌توان در سه حوزهٔ اصلی تقسیم‌بندی کرد:

فلسفه
اقتصاد
سیاست

فلسفه

میل در فلسفه، پیرو مکتب تجربه‌گرایی است. او معتقد است که دانش ما از طریق تجربه به دست می‌آید. میل همچنین به اهمیت منطق و روش علمی در اندیشه تأکید می‌کند.

اقتصاد

میل در اقتصاد، پیرو مکتب کلاسیک است. او معتقد است که اقتصاد بر اساس قانون عرضه و تقاضا عمل می‌کند. میل همچنین به اهمیت دولت در تنظیم اقتصاد تأکید می‌کند.

سیاست

میل در سیاست، پیرو مکتب لیبرالیسم است. او معتقد است که آزادی فردی ارزشی اساسی است و دولت باید از آزادی افراد محافظت کند. میل همچنین به اهمیت دموکراسی و حق رأی عمومی تأکید می‌کند.

آثار مهم جان استوارت میل

دربارهٔ آزادی (۱۸۵۹)
اصول اقتصاد سیاسی (۱۸۴۸)
مذهب طبیعت (۱۸۷۴)
حکمت عملی (۱۸۶۱)

میراث جان استوارت میل

اندیشه‌های جان استوارت میل تأثیر عمیقی بر اندیشهٔ غربی داشته است. او یکی از بنیان‌گذاران مکتب لیبرالیسم است و آثارش همچنان مورد مطالعه و تأمل اندیشمندان قرار می‌گیرد.

نظر شما