نورمن جویسون کارگردان «ویلون زن روی بام» درگذشت
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

نورمن جویسون کارگردان «ویلون زن روی بام» درگذشت

نورمن جویسون، کارگردان نامدار کانادایی، در سن ۹۷ سالگی درگذشت. جویسون که به خاطر فیلم‌های درام و سیاسی‌اش شناخته می‌شد، برای فیلم «ویلون‌زن روی بام» در سال ۱۹۷۱ برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد.
جویسون در سال ۱۹۲۶ در تورنتو، کانادا متولد شد. او فعالیت سینمایی خود را در دهه ۱۹۵۰ آغاز کرد و در سال ۱۹۶۱ با فیلم «رابطه توماس کراون» به شهرت رسید. این فیلم داستان یک مرد ثروتمند و قدرتمند را روایت می‌کند که به قتل یک زن متهم می‌شود.
جویسون در دهه ۱۹۷۰ با فیلم‌هایی مانند «ویلون‌زن روی بام»، «در گرمای شب» و «ماه‌زده» به موفقیت‌های بیشتری دست یافت. «ویلون‌زن روی بام» اقتباسی از یک رمان عاشقانه یهودی‌تبار است که در روسیه تزاری می‌گذرد. این فیلم برنده سه جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.
جویسون در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ نیز فیلم‌های موفقی مانند «ملاقات با والدین» و «پرواز» را کارگردانی کرد. او در سال ۲۰۰۹ نیز برای فیلم «در گرمای شب» نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد.
جویسون از جمله کارگردانان برجسته تاریخ سینمای جهان بود که آثارش همواره مورد تحسین منتقدان و مخاطبان قرار می‌گرفت. او با پرداختن به موضوعاتی مانند تبعیض، نژادپرستی و جنگ، نقش مهمی در آگاهی‌بخشی به جامعه ایفا کرد.
درگذشت نورمن جویسون ضایعه‌ای بزرگ برای سینمای جهان است.

نظر شما