اهمال کاری تحصیلی و نقش آشنایی با راهبردهای یادگیری و مهارت های حل مسأله در کاهش آن
اهمال کاری تحصیلی به معنای به تعویق انداختن یا عدم انجام تکالیف و وظایف تحصیلی است. این رفتار می تواند پیامدهای منفی متعددی برای دانش آموزان داشته باشد، از جمله افت تحصیلی، کاهش انگیزه، افزایش اضطراب و استرس، و آسیب به روابط اجتماعی.
راهبردهای یادگیری و مهارت های حل مسأله دو عامل مهمی هستند که می توانند در کاهش اهمال کاری تحصیلی نقش داشته باشند.
راهبردهای یادگیری به دانش آموزان کمک می کنند تا مطالب را به طور موثرتری یاد بگیرند و به خاطر بسپارند. این راهبردها شامل موارد زیر می شوند:
تقسیم تکالیف به بخش های کوچکتر و قابل مدیریت
سازماندهی مطالب و منابع
استفاده از تکنیک های یادگیری فعال مانند خلاصه نویسی، حاشیه نویسی و سوال پرسیدن
مهارت های حل مسأله به دانش آموزان کمک می کنند تا مشکلات و چالش های تحصیلی را به طور موثرتری حل کنند. این مهارت ها شامل موارد زیر می شوند:
شناسایی مشکل
جمع آوری اطلاعات
توسعه راه حل های ممکن
ارزیابی راه حل ها
انتخاب راه حل مناسب
دانش آموزانی که از راهبردهای یادگیری و مهارت های حل مسأله آگاه هستند، بهتر می توانند با تکالیف تحصیلی خود کنار بیایند و احتمال اهمال کاری آنها کاهش می یابد.
در اینجا چند نکته برای کمک به دانش آموزان در یادگیری و استفاده از راهبردهای یادگیری و مهارت های حل مسأله آورده شده است:
به دانش آموزان کمک کنید تا اهمیت راهبردهای یادگیری و مهارت های حل مسأله را درک کنند.
به آنها آموزش دهید که چگونه از این راهبردها استفاده کنند.
به آنها فرصت دهید تا این راهبردها را در موقعیت های واقعی تمرین کنند.
آموزش راهبردهای یادگیری و مهارت های حل مسأله می تواند به دانش آموزان کمک کند تا در مدرسه موفق تر شوند و از اهمال کاری تحصیلی جلوگیری کنند.
نظر شما