مسدود کردن حساب بدهکاران مالیاتی تصویب شد
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

مسدود کردن حساب بدهکاران مالیاتی تصویب شد

مجلس شورای اسلامی، مسدود کردن حساب بدهکاران مالیاتی را تصویب کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود، با بند ث تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ موافقت کردند که بر اساس آن، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است حسب درخواست سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به مسدود کردن حساب یا حساب‌های بدهکاران مالیاتی به میزان بدهی قطعی به صورت سامانه‌ای و برخط اقدام کند.

طبق این مصوبه، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلفند وجوه مسدود شده را حداکثر ظرف پنج روز پس از مسدودی به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. در صورت تخلف از اجرای این حکم، بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری حسب مورد با مودی مسئولیت تضامنی دارند.

این مصوبه با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول به موقع درآمدهای مالیاتی تصویب شده است. با اجرایی شدن این مصوبه، بدهکاران مالیاتی دیگر نمی‌توانند از حساب‌های بانکی خود برای انجام امور مالی خود استفاده کنند و مجبور به پرداخت بدهی خود به سازمان امور مالیاتی کشور خواهند شد.

برخی از مزایای مسدود کردن حساب بدهکاران مالیاتی عبارتند از:

  • کاهش فرار مالیاتی
  • افزایش درآمدهای مالیاتی
  • تسهیل وصول مطالبات مالیاتی
  • ایجاد شفافیت در نظام مالیاتی

البته این مصوبه با برخی انتقادات نیز مواجه شده است. برخی کارشناسان معتقدند که مسدود کردن حساب بدهکاران مالیاتی می‌تواند مشکلاتی برای برخی از افراد ایجاد کند، مانند افرادی که به دلایل مختلف مانند مشکلات مالی یا بیماری قادر به پرداخت بدهی خود نیستند.

در هر حال، این مصوبه یکی از اقدامات مهم مجلس شورای اسلامی در راستای افزایش درآمدهای مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی است. باید دید که اجرای این مصوبه به چه میزان در تحقق اهداف خود موفق خواهد بود.

نظر شما