جشن میانه زمستان
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

جشن میانه زمستان

جشن میانه زمستان یکی از جشن های باستانی ایرانیان است که در روز ۱۵ بهمن ماه برگزار می شود. این جشن در تقویم گاهنباری ایرانیان، جشنی باستانی و مقدس است که در آن، مردم به شکرگزاری از خداوند و سپاسگزاری از نعمات او می پرداختند.

در جشن میانه زمستان، مردم به جشن و پایکوبی می پرداختند و از انواع غذاها و نوشیدنی های سنتی ایرانی لذت می بردند. همچنین، در این جشن، آیین های خاصی مانند آتش افروزی، رقص و موسیقی برگزار می شد.

بر اساس باورهای ایرانیان باستان، جشن میانه زمستان، نمادی از پیروزی نور بر تاریکی و امید به آینده ای روشن بود. در این جشن، مردم با برگزاری مراسم و آیین های خاص، به استقبال بهار و فصل نو می رفتند.

یکی از آیین های مهم جشن میانه زمستان، آتش افروزی بود. مردم در این روز، آتش روشن می کردند و به دور آن می رقصیدند. آتش در باور ایرانیان باستان، نماد نور، گرما و زندگی بود. آنها با آتش افروزی، به استقبال نور و گرمای بهار می رفتند.

جشن میانه زمستان، یکی از جشن های مهم و باستانی ایرانیان است که نشان از فرهنگ غنی و شکوهمند این سرزمین دارد. این جشن، امروزه نیز در برخی از مناطق ایران، به صورت محدود برگزار می شود.

نظر شما