یادی از انفجار مرگبار قطار نیشابور
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

یادی از انفجار مرگبار قطار نیشابور

انفجار قطار نیشابور که در تاریخ ۲۹ بهمن سال ۱۳۸۲ رخ داد، یکی از غم‌انگیزترین و فاجعه‌بارترین حوادث تاریخ ایران است. این حادثه در نزدیکی ایستگاه خیام در ۱۷ کیلومتری نیشابور رخ داد و در آن ۳۵۲ نفر جان خود را از دست دادند و ۴۶۹ نفر مجروح شدند. 
این فاجعه به دنبال برخورد دو قطار باری و مسافری و نشت مواد شیمیایی و بنزین از واگن‌های باری و آتش‌سوزی subsequent به وقوع پیوست. شدت انفجار به حدی بود که گودالی عمیق در محل حادثه ایجاد شد و تا شعاع ۲۰ کیلومتری تخریب ایجاد کرد. 
علاوه بر جان‌باختگان و مجروحان، این حادثه خسارات مالی هنگفتی نیز به بار آورد و تعدادی از روستاهای اطراف محل حادثه به طور کامل تخریب شدند. 
علت دقیق این حادثه هیچگاه به طور کامل مشخص نشد و ابهامات زیادی در مورد نوع مواد شیمیایی حمل شده در قطار باری و همچنین کوتاهی‌های احتمالی در زمینه ایمنی وجود دارد. 
فاجعه انفجار قطار نیشابور، زخمی عمیق بر پیکره مردم ایران گذاشت و یاد و خاطره جان‌باختگان این حادثه تا ابد گرامی خواهد بود.
نکاتی در مورد انفجار قطار نیشابور:

این حادثه بزرگترین سانحه ریلی در تاریخ ایران است.
تاکنون هیچ مقامی به طور رسمی مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفته است.
خانواده‌های جان‌باختگان و مجروحان این حادثه بارها برای پیگیری حقوق خود و روشن شدن ابعاد این فاجعه اعتراض کرده‌اند.
فاجعه انفجار قطار نیشابور، درس‌های عبرتی در زمینه ایمنی حمل و نقل ریلی به همراه داشت و باعث شد تا اقداماتی در جهت ارتقای ایمنی خطوط ریلی ایران انجام شود.

نظر شما