ایالت اوتاراکند هند چندهمسری را برای مردان مسلمان ممنوع کرد
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

ایالت اوتاراکند هند چندهمسری را برای مردان مسلمان ممنوع کرد

هندوستان، 12 فوریه 2024 - ایالت اوتاراکند در شمال هند روز چهارشنبه قانونی را تصویب کرد که چندهمسری را برای مردان مسلمان ممنوع می‌کند. این قانون جدید گامی مهم در جهت برابری جنسیتی و حمایت از حقوق زنان در این کشور محسوب می‌شود.
تا پیش از این، مردان مسلمان در هند می‌توانستند تا چهار همسر اختیار کنند، البته به شرطی که از نظر مالی توانایی اداره همه آنها را داشته باشند. این قانون جدید اما به طور کامل چندهمسری را برای مردان مسلمان ممنوع می‌کند.
علاوه بر ممنوعیت چندهمسری، قانون جدید حداقل سن ازدواج را برای هر دو جنس ۱۸ سال تعیین کرده است. این قانون همچنین سهم مساوی از ارث را برای همه فرزندان، اعم از فرزندخوانده، فرزندانی که خارج از چهارچوب ازدواج به دنیا آمده‌اند و فرزندانی که حاصل زایمان جایگزین هستند، تضمین می‌کند.
موافقان و مخالفان قانون جدید
تصویب این قانون جدید با استقبال بسیاری از فعالان حقوق زنان و برابری جنسیتی روبرو شده است. آنها معتقدند که این قانون گامی مهم در جهت حمایت از حقوق زنان و ارتقای جایگاه آنها در جامعه است.
با این حال، برخی از مسلمانان از این قانون جدید انتقاد کرده‌اند. آنها معتقدند که این قانون با قوانین اسلامی مغایرت دارد و به آزادی مذهب آنها لطمه می‌زند.
نگاهی گذرا به مقوله «تعدد زوجات» در دنیا
تعدد زوجات در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع است. با این حال، این practice در برخی از کشورهای مسلمان، مانند عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی، همچنان قانونی است.
در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای ممنوعیت تعدد زوجات در سطح بین‌المللی صورت گرفته است. در سال 2018، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که از کشورهای عضو خواست تا برای پایان دادن به ازدواج کودکان و تعدد زوجات تلاش کنند.
اهمیت تصویب قانون جدید در اوتاراکند
تصویب قانون جدید در اوتاراکند گامی مهم در جهت برابری جنسیتی و حمایت از حقوق زنان در هند است. این قانون می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر ایالت‌های هند و کشورهای دیگر که در آنها چندهمسری رواج دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

نظر شما