ژولیوس سزار: قدرتمندترین شخصیتِ تاریخِ روم
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

ژولیوس سزار: قدرتمندترین شخصیتِ تاریخِ روم

** تبار و خاستگاه:**
ژولیوس سزار در سال ۱۰۱ پیش از میلاد در خانواده‌ای اشرافی به نام ژولیا (یولیا) متولد شد. اگرچه پدرش ثروت و قدرتِ چندانی نداشت، اما ژولیوسِ جوان با هوشمندی و کفایتِ خویش پله‌های ترقی را در جمهوریِ روم یکی پس از دیگری طی کرد و در سن ۵۰ سالگی به قدرتمندترین فردِ روم تبدیل شد.
** فعالیت‌های سیاسی:**
ژولیوس سزار از ابتدای فعالیتِ سیاسی خود، در دعوای سیاسیِ بینِ دو جناح پوپولار (مردم‌دوستان) و اپتیمات (اشراف)، با اظهارات و اقداماتِ رادیکال در حمایت از اقشار ضعیف، محبوبیت و نفوذ بسیاری کسب کرد و با تکیه بر وجهه‌ی عمومی خود به مقاماتِ بالای سیاسی رسید.
** اتحاد و قدرت:**
اتحاد محرمانه‌ی او با دو فردِ قدرتمندِ زمان خودش (کراسوس و پمپیوس) اولین حکومتِ سه‌نفره (تریوم ویرات) را در روم بوجود آورد.
⚔️ فتح و قلمروگشایی:
سزار برای کسب قدرت و ثروت بیشتر، با اختیاراتِ کامل به فتح سرزمین گل‌ها رفت و قلمرویی شامل فرانسه، بلژیک، هلند و غرب آلمانِ امروزی را فتح کرد.
** دیکتاتوری و ترور:**
سزار در سال‌های پایانی و پس از چند سال جنگِ داخلی به دیکتاتورِ مادام‌العمرِ روم بدل شد که همین امر باعثِ ترورِ او در سال ۴۴ پیش از میلاد توسط سناتورها شد.
🇮🇹 میراث ژولیوس سزار:
ژولیوس سزار با وجود مرگِ زودهنگام، نقشی اساسی در گذارِ جمهوریِ روم به امپراتوری ایفا کرد. اصلاحاتِ تقویمی، گسترشِ قلمرو، و تاسیسِ بناهای عظیم، تنها بخشی از میراثِ ماندگارِ او در تاریخِ روم است.

نظر شما