سفیر سابق آمریکا در بولیوی، به جرم جاسوسی برای کوبا محکوم شد
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

سفیر سابق آمریکا در بولیوی، به جرم جاسوسی برای کوبا محکوم شد

ویکتور مانوئل روچا، سفیر سابق آمریکا در بولیوی، به جرم جاسوسی برای کوبا به 15 سال زندان محکوم شد
در تاریخ 12 آوریل 2024، ویکتور مانوئل روچا، سفیر سابق ایالات متحده در بولیوی، به جرم جاسوسی برای کوبا به 15 سال زندان محکوم شد. روچا که از سال 2000 تا 2002 سفیر آمریکا در بولیوی بود، به اتهام اقدام به عنوان یک عامل خارجی و توطئه برای انتقال اطلاعات دفاعی به یک دولت خارجی مجرم شناخته شد.
به گفته دادستان‌ها، روچا از دهه 1980 برای دولت کوبا جاسوسی می‌کرده است. او اطلاعات حساسی را در مورد سیاست خارجی ایالات متحده، عملیات نظامی و هویت ماموران اطلاعاتی آمریکا به مقامات کوبایی منتقل کرده بود.
مقامات آمریکایی این پرونده را یکی از "موارد طولانی‌ترین و سطح‌بالاترین نفوذ یک عامل خارجی در تاریخ ایالات متحده" می‌دانند. مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، این پرونده را "خیانتی عمیق به کشورمان" خواند.
حکم روچا اوج سال‌ها تحقیق و تعقیب است. او در سال 2021 دستگیر و در سال 2022 به جرم خود اعتراف کرد.
این پرونده بار دیگر بر خطرات جاسوسی خارجی برای امنیت ملی ایالات متحده تأکید می‌کند. مقامات آمریکایی متعهد به شناسایی و دستگیری جاسوسان و به ارمغان آوردن عدالت برای آنها هستند.
جزئیات بیشتر:

روچا 73 ساله است و در زمان دستگیری در میامی زندگی می‌کرد.
او در طول دوران حرفه‌ای خود در وزارت امور خارجه در سمت‌های مختلفی از جمله معاون وزیر امور خارجه در امور آمریکای لاتین خدمت کرده بود.
مقامات کوبایی تاکنون در مورد این پرونده اظهار نظر نکرده‌اند.

این حکم به عنوان یادآوری تلخی از خطرات مداوم جاسوسی خارجی برای امنیت ملی ایالات متحده عمل می‌کند. مقامات آمریکایی متعهد به شناسایی و دستگیری جاسوسان و به ارمغان آوردن عدالت برای آنها هستند.

نظر شما