موضوع : پژوهش | مقاله

محورهای فعالیت های حضرت زهرا(س) بر راستای جهاد تبیین

حضرت زهرا (سلام الله علیها) به عنوان الگوی کامل جهاد تبیین، در تبیین و روشنگری معارف دینی و دفاع از حق و حقیقت، از روش های مختلفی بهره می‌بردند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:
1. سخنرانی و خطابه:
یکی از بارزترین مصادیق جهاد تبیین در سیره حضرت زهرا (س)، سخنرانی ها و خطابه های ایشان در دفاع از حق و روشنگری افکار عمومی بود. خطبه فدکیه و خطبه بُستان از جمله مشهورترین خطبه های حضرت زهرا (س) است که در آنها به تبیین مسائل مهمی همچون حق جانشینی امام علی (ع) و ظلم و ستمی که پس از رحلت پیامبر (ص) به ایشان روا شد، پرداخته شده است.
2. مناظره و گفتگو:
حضرت زهرا (س) در مناظره ها و گفتگوهایی که با مخالفان خود داشتند، با استفاده از استدلال های قوی و منطق حیرت انگیز، حقانیت مواضع خود را اثبات می کردند. مناظره ایشان با "ابوبکر" در مورد فدک، نمونه ای از این مناظره ها است.
3. نامه نگاری:
نامه های حضرت زهرا (س) به شخصیت های مختلف، از جمله نامه به امام علی (ع) و نامه به معاویه، گنجینه ای از معارف و اندیشه های بلند ایشان است که در آنها به تبیین مسائل مختلف دینی، سیاسی و اجتماعی پرداخته شده است.
4. تفسیر قرآن:
حضرت زهرا (س) مفسر برجسته قرآن کریم بودند و در تفسیر آیات قرآن، از روایات و احادیثی که از پدر بزرگوارشان نقل می کردند، استفاده می کردند.
5. تربیت فرزندان:
حضرت زهرا (س) در تربیت فرزندان خود، از روش های تربیتی صحیح و مبتنی بر معارف دینی استفاده می کردند. امام حسن (ع) و امام حسین (ع) که در دامان پرمهر و معرفت آن حضرت پرورش یافتند، الگوهای کامل بشریت هستند.
نقش جهاد تبیین در دانشگاه:
دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین مراکز علمی و فرهنگی جامعه، نقش بسزایی در جهاد تبیین دارد. با توجه به محورهای فعالیت های حضرت زهرا (س) در جهاد تبیین، می توان فعالیت های ذیل را در دانشگاه برای جهاد تبیین در نظر گرفت:

برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و مناظره با حضور اساتید و دانشجویان با موضوعات مختلف دینی، سیاسی و اجتماعی
برگزاری نشست های تخصصی با حضور کارشناسان و صاحب نظران در حوزه های مختلف
انتشار مقالات و کتب علمی و پژوهشی در زمینه های مختلف معارف دینی
راه اندازی وب سایت ها و شبکه های اجتماعی برای ترویج معارف دینی و پاسخ به شبهات
برگزاری دوره های آموزشی و تربیتی برای دانشجویان در زمینه های مختلف معارف دینی و اخلاقی

مخاطب جهاد تبیین در دانشگاه:
جهاد تبیین در دانشگاه باید به گونه ای باشد که همه اقشار دانشگاهی، از جمله دانشجویان، اساتید و کارکنان را در بر بگیرد. با توجه به تنوع فکری و فرهنگی موجود در دانشگاه، لازم است از روش های مختلف و متنوعی برای جهاد تبیین استفاده شود تا بتوان پیام حق و حقیقت را به گوش همه مخاطبان رساند.
در پایان،
امید است که با الگوگیری از سیره نورانی حضرت زهرا (س) در جهاد تبیین، بتوانیم در ترویج معارف دینی و دفاع از حق و حقیقت
موفق باشیم.

دکتر فاطمه مغیثی

نظر شما