موضوع : شهرشناسی | استان مرکزی-تفرش

روزبه پارساپور

روزبه پارساپور یک پژوهشگر، نویسنده و کارشناس برجسته ایرانی در حوزه خلیج فارس است. او در سال ۱۳۸۷ مرکز مطالعات خلیج فارس را با هدف مقابله با تحریف بین‌المللی نام خلیج فارس به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی راه اندازی نمود. 

فعالیت ها و دستاوردهای روزبه پارساپور:

تاسیس مرکز مطالعات خلیج فارس: این مرکز به عنوان مرجعی برای تحقیق و پژوهش در مورد تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس شناخته شده است.
راه‌اندازی موزه آنلاین تمدن ایران: این موزه به زبان انگلیسی  ایجاد شده  تا فرهنگ و تمدن ایران را به جهانیان معرفی کند.
تالیف و ترجمه کتاب: پارساپور  کتاب های متعددی در مورد خلیج فارس نوشته و ترجمه کرده است. 
مقالات و مصاحبه ها:  او  ده‌ها مقاله، مصاحبه و تحلیل در مورد خلیج فارس و مسائل مربوط به خاورمیانه منتشر کرده است.
فعالیت های بین المللی:  پارساپور با  دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در سراسر جهان همکاری کرده است  و در کنفرانس های بین المللی متعددی سخنرانی کرده است.

برخی از دیدگاه های روزبه پارساپور:

نام خلیج فارس:  پارساپور  معتقد است که نام خلیج فارس  نامی تاریخی و برگرفته از اسناد و مدارک  معتبر است و تلاش های بین المللی برای تغییر این نام  غیرقانونی و  بی اساس است.
سیاست های آمریکا در خلیج فارس:  پارساپور  معتقد است که  ایالات متحده آمریکا  در حال  دنبال کردن سیاست های  مداخله جویانه  در خلیج فارس است و این سیاست ها  امنیت و ثبات منطقه را تهدید می کند.
روابط ایران با کشورهای همسایه:  پارساپور  معتقد است که ایران باید با کشورهای همسایه خود در خلیج فارس  همکاری  کند و  راه حل های مسالمت آمیز برای حل اختلافات پیدا کند.

جوایز و افتخارات:

لوح تقدیر از  وزارت امور خارجه ایران
تندیس  بهترین پژوهشگر  از  دانشگاه علامه طباطبایی
جایزه  بهترین کتاب  از  دانشگاه  تربیت مدرس

روزبه پارساپور  به عنوان  یکی از  مهمترین  چهره های  در  زمینه  مطالعات خلیج فارس شناخته می شود.  او  با  تحقیقات  و  فعالیت های  خود  به  شناخت  هر چه  بیشتر  این  منطقه  و  تاریخ  و  فرهنگ  آن  کمک  کرده  است.

نظر شما