سقف تیمچه فرش بازار قم
موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

سقف تیمچه فرش بازار قم

تیمچه بزرگ قم: گنجینه‌ای از معماری قاجاری در قلب بازار

تیمچه بزرگ قم، نگینی درخشان در میان بناهای تاریخی این شهر، یادگاری از دوران قاجار و شاهدی بر شکوه معماری ایرانی است. این تیمچه که در قلب بازار بزرگ قم خودنمایی می‌کند، با سقف ضربی بی‌نظیرش، عنوان بزرگترین سقف ضربی ایران را به خود اختصاص داده و در سال 1376 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه:

داستان تیمچه بزرگ قم به سال 1261 هجری شمسی باز می‌گردد. در آن زمان، استاد حسن قمی، مشهور به معمارباشی، با ظرافت و مهارت خود، نقشه این بنا را طراحی کرد و با همت سید محمود طباطبایی، یکی از تجار ثروتمند قم، جان به آن بخشید.

معماری:

تیمچه بزرگ قم، نمونه‌ای مثال‌زدنی از معماری قاجاری است. سقف ضربی این تیمچه که با ظرافت تمام از آجر ساخته شده، شاهکار مهندسی و هنر معماران آن دوران را به رخ می‌کشد. گنبد عرق چینی و شمسه‌کاری‌های هنرمندانه، زیبایی این سقف را دوچندان کرده‌اند.

ویژگی‌ها:

  • دو طبقه با 12 غرفه
  • ارسی‌هایی که متأسفانه بخش زیادی از آنها از بین رفته‌اند.
  • مقرنس‌های گچی در بالای حجره‌ها
  • سقف با سه چشمه که قسمت وسطی آن دارای دهانه‌ای به عرض 15 متر و ارتفاعی معادل 15 متر است.

کاربری:

در گذشته، تیمچه بزرگ قم به عنوان مرکز تجارت فرش شناخته می‌شد و فرش‌های نفیس ایرانی در حجره‌های آن به معرض فروش گذاشته می‌شدند. امروزه نیز این تیمچه همچنان کاربری تجاری دارد و در آن می‌توان انواع فرش‌های دستباف، عتیقه‌جات و سوغاتی را پیدا کرد.

جاذبه گردشگری:

تیمچه بزرگ قم، علاوه بر ارزش تاریخی و معماری، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر قم نیز شناخته می‌شود. قدم زدن در این تیمچه، تماشای سقف ضربی بی‌نظیر آن، و خرید فرش‌های نفیس ایرانی، تجربه‌ای منحصر به فرد برای هر گردشگری خواهد بود.
 

نظر شما