خانه تاریخی توکلی: گشتی در تاریخ و معماری قاجار
موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی - مشهد

خانه تاریخی توکلی: گشتی در تاریخ و معماری قاجار

خانه توکلی، عمارتی با شکوه و نمادی از معماری اصیل ایرانی در دوره‌ی قاجار، در یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های مشهد (خیابان نواب صفوی) واقع شده است. این خانه که چند سالی است به عنوان پایگاه میراث فرهنگی در محدوده حرم مطهر مورد استفاده قرار می‌گیرد، گویی دریچه‌ای به سوی تاریخ و هنر ایرانیان در عصر قاجار می‌گشاید.
 مالکیت و تاریخچه:

خانه توکلی در ابتدا متعلق به تاجری به نام کشمیان بوده است. اما بعدها توسط فردی به نام توکلی خریداری شده و نام او بر روی این عمارت ماندگار شده است.
 معماری:

با گذر از دو کتیبه کاشی‌کاری شده‌ی زیبا در ورودی، وارد حیاطی اندیشمند و باصفا می‌شوید. ستون‌های آجری در نمای ساختمان، کتیبه‌های سنگی حک شده با نقوش و خطوط اسلیمی و طاق‌های قوسی شکل، همگی شاهدی بر ظرافت و هنر معماری ایرانی در دوره‌ی قاجار هستند.
 جاذبه‌ها:

علاوه بر زیبایی‌های ظاهری، خانه توکلی در هر گوشه و کنارش داستان‌ها و رازهایی برای گفتن دارد. قدم زدن در اتاق‌های تو در تو، تماشای تزئینات کاشی‌کاری و آینه‌کاری، و حس کردن فضای روح‌نواز و تاریخی این خانه، تجربه‌ای منحصر به فرد را برای شما رقم خواهد زد.

نقش در حال حاضر:

امروزه خانه توکلی به عنوان پایگاه میراث فرهنگی در محدوده حرم مطهر، به محلی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری تبدیل شده است. نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های آموزشی، و برنامه‌های متنوع فرهنگی در این مکان برگزار می‌شود که فرصتی عالی برای آشنایی هرچه بیشتر با تاریخ و فرهنگ غنی ایران فراهم می‌کند.
 بازدید از خانه توکلی:

اگر به مشهد سفر می‌کنید، بازدید از خانه توکلی را در برنامه خود بگنجانید. گشتی در این عمارت تاریخی و تماشای زیبایی‌های معماری آن، خاطره‌ای خوش از سفرتان به مشهد را برای شما به یادگار خواهد گذاشت.

نظر شما