مهمانسرای ارم: گشتی در تاریخچه و خاطرات
موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

مهمانسرای ارم: گشتی در تاریخچه و خاطرات

تصویر پیش رو، نمایی از مهمانسرای شادروان محمد آقازاده در زمان رونق و شکوه آن را به نمایش می‌گذارد. ماشین اختصاصی ایشان نیز در مقابل این مهمانسرا پارک شده است. کوچه‌ای که در مجاورت این مکان قرار دارد، هنوز هم به نام کوچه آقازاده شناخته می‌شود.

بادگیرهای مزین بر بام این مهمانسرا، در گذشته‌ای نه چندان دور و پیش از تخریب آن، آشیانه لک لک‌ها در فصلی از سال بود. تاریخچه این مکان و مهمانسرا، موضوع روایت‌ها و نقل قول‌های متعددی بوده است.

نام "چهارراه بیمارستان" یا میدان شهدا که در حال حاضر به آن شناخته می‌شود، هنوز هم از زبان برخی از شهروندان قمی به گوش می‌رسد. دلیل این نامگذاری، وجود بیمارستان فاطمی در یکی از خیابان‌های منتهی به این میدان قدیمی است. متأسفانه این بیمارستان پرخاطره و یادگار شادروان میر سید محمد فاطمی در روند توسعه شهر و با بی تدبیری از بین رفت.

نامگذاری این مکان به نام "چهارراه بیمارستان"، به نوعی یاد و خاطره‌ای از بزرگ مردی را زنده نگه می‌دارد که به عنوان "پدر قانون نویسی ایران" شناخته می‌شود. با احترام تمام به تمام شهدای گرانقدر این میهن که حقی عظیم بر گردن همه ما دارند، به پاس خدمات ارزشمند شادروان فاطمی، هنوز هم این مکان را چهارراه بیمارستان می‌نامیم.

مهیار موسوی

نظر شما