اهدای عضو جان پنج بیمار در کاشان و آران و بیدگل را نجات داد
موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- کاشان

اهدای عضو جان پنج بیمار در کاشان و آران و بیدگل را نجات داد

پنج بیمار مرگ مغزی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با رضایت خانواده‌هایشان جان خود را نثار بیماران نیازمند به عضو کردند و جان تازه‌ای به آنها بخشیدند.

دکتر کورش ساکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، در این خصوص گفت: در سال گذشته، پنج مورد اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در این دو شهرستان انجام شد که در ходе این اقدام خداپسندانه، 30 عضو شامل کلیه، کبد، قلب و پانکراس از این افراد برداشت و به بیماران نیازمند پیوند زده شد.

ایشان با اشاره به افزایش موارد اهدای عضو در کاشان، اظهار داشتند: متاسفانه هنوز برخی خانواده‌ها اطلاعات کافی در مورد تفاوت مرگ مغزی و کما ندارند و این موضوع یکی از چالش‌های پیش روی فرهنگسازی اهدای عضو است.

دکتر ساکی ضمن تاکید بر اهمیت نقش آموزش در افزایش آگاهی عمومی، خاطرنشان کرد: مسائل اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی نیز در تصمیم‌گیری خانواده‌ها برای اهدای عضو موثر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ادامه به جایگاه این دو شهرستان در زمینه شاخص اهدای عضو در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود اقدامات انجام شده، هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

**وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری یک مورد اهدای عضو در منطقه کاشان به ثبت رسیده است، افزود: اعضای قابل اهدا از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده (پانکراس) و کلیه‌ها هستند.

دکتر ساکی در پایان به امکان پیوند برخی از بافت‌های بدن مانند پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز اشاره کرد.**

لازم به ذکر است که در حال حاضر هفت بیمارستان دولتی و دو بیمارستان خصوصی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل فعال هستند که از این تعداد، شش بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارند. همچنین 988 تخت فعال در مراکز دولتی این منطقه وجود دارد.

امیدواریم با افزایش آگاهی و فرهنگسازی در زمینه اهدای عضو، شاهد نجات جان بیماران بیشتری در سراسر کشور باشیم.

نظر شما