مذهب و کاندیدای دموکرات
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

مذهب و کاندیدای دموکرات

روزنامه شرق، چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۲ - ۱۴ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۷ ژانویه ۲۰۰۴


مژگان ایلانلو:«بگذارید آمریکا به همان اندازه کافی و لازم از دین قانع باشد و فکر نکنید که جری فالول، ظهور کرده است تا شما را به راه راست هدایت کند، چنان که عیسی فریسیان را هدایت می کرد و فکر نکنید که میتینگ های انتخاباتی، معابدی برای موعظه های دینی و جمع آوری اعانات مومنین خواهد بود. من یک دیندار هستم و هر روز دعا می خوانم اما آنچنان که مسیح به من آموخت دین خود را تنها برای خویش نگه می دارم و هرگز آن را در عرصه سیاست داخل نخواهم کرد.»

هوارد دین مهمترین رقیب جورج بوش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۴، با بیان این مطالب در تاریخ ۲۷ دسامبر رسماً به عنوان یک کاندیدای دموکرات موضع خود را در برابر رابطه دین و سیاست بیان کرد و خود را در صدر اخبار هفته گذشته آمریکا قرارداد.

این کاندیدای ۵۵ ساله که تاکنون به عنوان سکولارترین نامزد انتخاباتی مطرح بود سرانجام مجبور شد تا در پی پرسش های مکرر و به توصیه مشاوران خود که نقش اعتقادات دینی در رأی مردم آمریکا را بسیار مؤثر می دانند، در نخستین موضع گیری رسمی انتخاباتی خود را فردی دیندار معرفی کند که خواستار جدایی دین از سیاست است.

دیوید بروکس تحلیل گر با سابقه نیویورک تایمز در یادداشتی که به همین مناسبت در نشریه مذکور نوشت یادآور شد: اگر جورج بوش و هوارد دین بر سر یک مسئله سیاسی، به ویژه سیاست خارجی قصد گفت وگو با یکدیگر را داشته باشند، بدون شک خون همدیگر را خواهند ریخت اما اگر موضوع صحبت درباره جهان ماورا و جست وجوی جاودانگی مسیح باشد آنان همچون دو دوست صمیمی همدیگر را در آغوش خواهند گرفت.

بوستون گلاب نیز در تحلیلی دیگر نوشت: موضع گیری هوارد دین در رابطه با اعتقادات مذهبی علاوه بر آن که جایگاه او را نزد دینداران روشن می کند، بر محبوبیت او نزد سکولارهای آمریکا خواهد افزود. دان بالز و جیم وندهی، تحلیلگران واشنگتن پست نیز ضمن تأکید بر ضرورت اصلاح چهره دینی هوارد دین و موضع گیری آشکارتر وی، این عمل را به همان اندازه که به نفع وی خواهد بود به ضرر رقیب انتخاباتی اش - بوش - دانستند و پیش بینی کردند که رقابت فشرده تر و سخت تری در پیش روی کاندیداها خواهد بود.

هوارد دین در تاریخ ۱۷ نوامبر سال ۱۹۴۸ در خانواده ای مسیحی در شرق همپتون نیویورک به دنیا آمد، پدر او یک پروتستان و مادرش یک کاتولیک پایبند بود، اما هوارد که خود در دانشگاه ییل به تحصیل پرداخت با دختری یهودی ازدواج کرد و در مصاحبه ای با جروزالم تایمز گفته است که اگر چه فرزندان او اکنون آداب و رسوم یهودیان را انجام می دهند اما او مایل است تا آنها درباره مسیحیت بیش از آن چه هست، تحقیق کنند.

همسر او یک یهودی متشرع است و تقید ویژه ای به انجام کلیه امور شریعت یهود دارد و فرزندانش را نیز به همین صورت تربیت کرده است. هوارد دین خود معترف است که در تقسیم بندی دینی به کلیسای خودسالار (Congregationalist) معتقد است و در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از او درباره مهمترین دغدغه های ریاست جمهوری اش پرسید گفت: اگر در منطقه ای مانند شمال آمریکا باشم دغدغه های من شغل، بهداشت و تحصیلات برای همه آمریکائیان است اما اگر بخواهم برای جنوبی ها صحبت کنم باید از اسلحه، خدا و خوش گذرانی سخن بگویم.

نظر شما