اتوبوس دماغ‌دار: سفری خاطره‌انگیز از نهوج به اصفهان
موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- اصفهان

اتوبوس دماغ‌دار: سفری خاطره‌انگیز از نهوج به اصفهان

عکسی که به اشتراک گذاشتید، تصویری بسیار ارزشمند از اتوبوس دماغ‌دار، اولین وسیله نقلیه عمومی در روستای نهوج را نشان می‌دهد که مسافران را به اصفهان منتقل می‌کرد. این اتوبوس که با هندل روشن می‌شد، متعلق به مرحوم حاج قدیر نیسیانی بود و در آن زمان نقشی حیاتی در جابجایی مردم روستا به شهر داشت.
جاده‌های خاکی و سرعت پایین اتوبوس باعث می‌شد تا سفر از نهوج به اصفهان یک روز طول بکشد. در طول مسیر، اتوبوس در روستای زفره برای صرف ناهار مسافران توقف می‌کرد و فرصتی برای استراحت و تجدید قوا به آنها می‌داد.
این عکس که توسط استاد حاج هاشم رحیمی در تابستان سال ۱۳۴۰ گرفته شده، گویی دریچه‌ای به سوی گذشته می‌گشاید و تصویری از زندگی مردم نهوج در آن دوران را به نمایش می‌گذارد. اتوبوس دماغ‌دار، نمادی از تلاش و پشتکار مردم روستا برای برقراری ارتباط با شهر و دنیای بیرون بود و خاطرات خوشی را برای نسل‌های گذشته به یادگار گذاشته است.
نکاتی که در مورد این عکس می‌توان به آنها اشاره کرد:

اهمیت اتوبوس دماغ‌دار: این اتوبوس تنها وسیله نقلیه عمومی در نهوج بود و نقش مهمی در جابجایی مردم و اتصال روستا به شهر داشت.
سختی سفر: خاکی بودن جاده‌ها و سرعت پایین اتوبوس باعث می‌شد تا سفر از نهوج به اصفهان یک روز طول بکشد.
فرصتی برای تعامل: توقف اتوبوس در روستای زفره برای صرف ناهار، فرصتی برای تعامل و گفتگو بین مسافران و اهالی روستا فراهم می‌کرد.
ارزش تاریخی عکس: این عکس، سند تصویری ارزشمندی از زندگی مردم نهوج در دهه ۴۰ شمسی است و اطلاعات جالبی در مورد نحوه زندگی و آداب و رسوم آن دوران ارائه می‌دهد.
مهارت عکاس: استاد حاج هاشم رحیمی با ثبت این عکس، تصویری ماندگار از اتوبوس دماغ‌دار و خاطرات سفر مردم نهوج به اصفهان را خلق کرده است.

در مجموع، می‌توان گفت که عکس اتوبوس دماغ‌دار، سندی ارزشمند از تاریخ روستای نهوج و یادآور تلاش و پشتکار مردم آن دیار در گذشته است. این عکس، دریچه‌ای به سوی خاطرات و تجربیات نسل‌های گذشته می‌گشاید و به ما کمک می‌کند تا تاریخ و فرهنگ آن منطقه را بهتر بشناسیم.

نظر شما