پیشینه مدارس و آموزش نوین در قم: پژوهشهای ارزشمند و ضرورت حفظ هویت
با آغاز سال تحصیلی، فرصتی مناسب است تا به پیشینه مدارس و آموزش نوین در قم بپردازیم. در این زمینه، پژوهشهای ارزشمندی توسط محققان گرامی انجام شده است که در ادامه به دو نمونه از آنها اشاره میکنیم.
1. تاریخ معارف قم:
- تالیف: مهدی عباسی
- جلد اول: چاپ اول در سال ۱۳۸۸ به صورت محدود (گویا ۱۱۰ نسخه) و چاپ دوم با اصلاحات و اضافات در سال ۱۳۹۲ توسط بنیاد قمپژوهی
- محتوا: شامل اسناد و عکسهای کمیاب و مصاحبههای حضوری (ثبت تاریخ شفاهی) در خصوص تاریخ آموزش در قم
- نایاب بودن: چاپ اول این اثر به طور مطلق نایاب است و دسترسی به آن دشوار است.
2. اسناد دبیرستانهای حکیم نظامی و صدوق:
- تالیف: سید رضا باقریان موحد
- جلد اول: اسناد دبیرستان حکیم نظامی
- جلد دوم: اسناد دبیرستان صدوق
- ناشر: مجمع ذخایر اسلامی و بنیاد قمپژوهی
- محتوا: گردآوری اسناد و عکسهای ارزشمند مربوط به این دو دبیرستان کهن قم
- اهمیت: این اسناد دریچهای به سوی تاریخ آموزش نوین در قم و نقش این دبیرستانها در تربیت نسلهای فرهیخته این شهر میگشایند.
تلاشهای جناب باقریان موحد:
- پیگیری مداوم برای جمعآوری اسناد و عکسهای مدارس قدیمی قم
- گردآوری اسناد و عکسهای ارزشمند از دبیرستانهای حکیم نظامی و صدوق
- انتشار این اسناد در قالب کتابهایی با عنوان "اسناد دبیرستان حکیم نظامی" و "اسناد دبیرستان صدوق"
مشکل امحاء اسناد مدارس:
- جناب باقریان موحد در این یادداشت به مشکلی تاسفبار اشاره میکنند: امحاء اسناد توسط اکثر مدارس قم در سالهای اخیر.
- ایشان با تلاش و کوشش فراوان، این اسناد را از مکانهای نامناسب و پرخطر نجات داده و برای حفظ و انتشار آنها اقدام کردهاند.
بیتفاوتی نسبت به هویت و تاریخ:
- نویسنده مقاله به بیتفاوتی نسبت به هویت و تاریخ، به ویژه در مورد اسناد و مدارک، انتقاد میکند.
- امحاء اسناد مدارس نمونهای از این بیتفاوتی است که هویت و حافظه تاریخی این نهادهای آموزشی را از بین میبرد.
درخواست از جناب باقریان موحد:
- از جناب آقای باقریان موحد تقاضا میشود که گزارشی مبسوط در مورد امحاء اسناد مدارس قم و علل و عوامل آن برای درج در تاریخ ارائه کنند.
ضرورت توجه به هویت و تاریخ:
- هویت و تاریخ هر جامعه، گنجینهای ارزشمند است که باید پاسداری شود.
- اسناد و مدارک مدارس، بخشی از این هویت و تاریخ هستند و حفظ و بررسی آنها ضرورتی انکارناپذیر است.
امید به آینده:
- امیدواریم با تلاش پژوهشگران و دلسوزان تاریخ و فرهنگ، شاهد توجه بیشتر به هویت و تاریخ، به ویژه در مورد اسناد و مدارک، باشیم.
- حفظ و انتشار این اسناد، گامی مهم در جهت حفظ هویت تاریخی و فرهنگی ایران و قم خواهد بود.
پیشنهاد:
- میتوان با برگزاری همایشها و نشستهای علمی، پژوهشگران و علاقمندان به تاریخ آموزش در قم را گرد هم آورد و به بحث و تبادل نظر در این زمینه پرداخت.
- همچنین میتوان با ایجاد پایگاههای اینترنتی و یا کتابخانههای دیجیتال، اسناد و مدارک مربوط به تاریخ آموزش در قم را به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار داد.
با همدلی و تلاش همه، میتوانیم هویت تاریخی و فرهنگی خود را حفظ و به نسلهای آینده منتقل کنیم.
نظر شما