زاغر، روستایی خوش آب و هوا با قدمتی هفت هزار ساله
موضوع : شهرشناسی | استان مرکزی-تفرش

زاغر، روستایی خوش آب و هوا با قدمتی هفت هزار ساله

زاغر، روستایی سرسبز و کوهستانی در بخش مرکزی شهرستان تفرش استان مرکزی ایران است. این روستا در شمال غربی شهر تفرش، در جاده دانشگاه آزاد و بالاتر از روستای معین‌آباد واقع شده است.

جمعیت و بافت روستا:

براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، زاغر دارای ۴۵ نفر جمعیت (معادل ۲۳ خانوار) بوده است. این روستا در دهستان بازرجان قرار دارد. بافت قدیمی روستا به دلیل مهاجرت و عدم توجه ساکنان، رو به ویرانی است. با این حال، در سال‌های اخیر شاهد ساخت و سازهای جدید نیز در روستا بوده‌ایم. جمعیت زاغر در تعطیلات به طور چشمگیری افزایش می‌یابد، چرا که زاغری‌ها از نقاط مختلف به زادگاه خود باز می‌گردند. اقتصاد روستا بر پایه کشاورزی، باغداری و پرورش بادام استوار است.

جاذبه‌های تاریخی و طبیعی:

علاوه بر سنگ‌نگاره‌های کهن، زاغر دارای آسیاب‌های قدیمی نیز بوده که در گذر زمان از بین رفته‌اند. بر اساس گفته‌های اهالی، شهر زیرزمینی النگه در این منطقه وجود دارد. با وجود شهرت این شهر زیرزمینی در بین مردم محلی، هنوز کاوش‌های باستان‌شناسی برای بررسی آن انجام نشده است.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های زاغر، دشت پهن و صاف آن است که در آن سنگ‌های گردی با نقش و نگارهای باستانی به چشم می‌خورد. این سنگ‌نگاره‌ها که قدمت آنها به حداقل هزاره پنجم پیش از میلاد می‌رسد، تصاویری از حیوانات، به ویژه بز کوهی را به نمایش می‌گذارند. سنگ‌نگاره‌های دشت زاغر تفرش در سال ۱۳۹۱ با شماره ۳۰۸۸۰ به ثبت ملی رسیده‌اند. این سنگ‌نگاره‌ها در پلاکی موسوم به "بن درختان" واقع شده‌اند.

متأسفانه، احداث کارخانه پوشاک در این منطقه، به برخی از این سنگ‌نگاره‌ها آسیب رسانده است.

زاغر، مقصدی ایده‌آل برای دوستداران طبیعت و تاریخ:

با توجه به آب و هوای مطبوع، چشم‌اندازهای زیبا و آثار تاریخی ارزشمند، زاغر می‌تواند مقصدی ایده‌آل برای گردشگران، به خصوص علاقه‌مندان به طبیعت و تاریخ باشد.

نظر شما