خانه‌های یهودی در جویباره، اصفهان
موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- اصفهان

خانه‌های یهودی در جویباره، اصفهان

خانه‌های یهودیان در محله جویباره اصفهان، ویژگی‌های خاص خود را دارند که آنها را از مسکن‌های مسلمانان متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها به دلیل شرایط تاریخی و اجتماعی خاص یهودیان در ایران شکل گرفته‌اند.

ویژگی‌های خانه‌های یهودی در جویباره

  • تعداد زیاد اتاق‌ها: به دلیل محدودیت‌هایی که یهودیان در طول تاریخ داشتند، از جمله عدم امکان خرید خانه‌های جدید و خودداری مسلمانان از فروش خانه به آنها، یهودیان مجبور بودند چند خانواده در یک خانه زندگی کنند.
  • دالان‌های کوتاه و درب‌های ورودی کوتاه: این ویژگی‌ها جنبه‌های دفاعی داشته‌اند. کوتاه بودن درب ورودی مانع از ورود سواران دشمن به داخل منازل می‌شده است.
  • طاق‌های کوتاه: این طاق‌ها در ورودی هر بن‌بست و در طول کوچه‌ها قرار داشتند و نقش دروازه را داشته‌اند و در مواقع ناامنی بسته می‌شدند. همچنین از ورود سربازان دشمن به داخل واحدهای مسکونی و نیز از گرما و سرما جلوگیری می‌کردند.
  • اتاق‌های گرداگرد حیاط: این نوع ساخت برای استفاده حداکثر از فضا و تهویه مناسب بوده است.
  • سقف‌های طاق گنبدی: این نوع سقف‌ها از مصالح گل و خشت ساخته می‌شدند و به خنک‌تر نگه داشتن خانه در تابستان کمک می‌کردند.
  • آب انبار: آب انبارها در زیر یکی از اتاق‌های مسکونی و بدون در نظر گرفتن جهات جغرافیایی ساخته می‌شدند.
  • زیرزمین‌های ویژه: در قسمت جنوبی برخی خانه‌ها، زیرزمین‌هایی به نام "غسل‌خانه" وجود داشت که در آنها مراسم مذهبی انجام می‌شد.

وضعیت کنونی یهودیان در اصفهان

بعد از دوره قاجار، یهودیان اصفهان آزادی‌های بیشتری به دست آوردند و برخی از آنها توانستند از جویباره خارج شده و در نقاط دیگر شهر ساکن شوند. در حال حاضر یهودیان اصفهان هیچ محدودیتی برای ساخت‌وساز و ... ندارند و می‌توانند از حقوق اجتماعی خود برخوردار باشند.

کنیسه‌های یهودی در اصفهان

در حال حاضر یهودیان اصفهان 21 کنیسه و زیارتگاه دارند که در نقاط مختلف شهر پراکنده‌اند. علت افزایش تعداد کنیسه‌ها به دلیل آزادی‌هایی است که یهودیان به دست آورده‌اند.

ویژگی‌های کنیسه‌های اصفهان

کنیسه‌های اصفهان از نظر سبک معماری و ساختمانی شباهت خاصی به هم ندارند. در داخل کنیسه قسمتی را مانند سکو، بلندتر ساخته‌اند که برای وعظ و خطابه از آن استفاده می‌شود. به طور کلی کنیسه‌های اصفهان به دلیل تعداد کم پیروان این دین، رونق چندانی ندارند.

نظر شما