وجه تسمیه تخت فولاد
موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- اصفهان

وجه تسمیه تخت فولاد

تخت فولاد، گورستانی تاریخی در اصفهان، نام‌های مختلفی از جمله "لسان‌الارض" و "بابا رکن الدین" دارد. اما وجه تسمیه اصلی آن "تخت فولاد" است. در مورد علت این نام‌گذاری، نظرات مختلفی ارائه شده است که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

روایت امام حسن علیه السلام

برخی معتقدند که در زمان حضور امام حسن علیه السلام در اصفهان، زمین این منطقه با ایشان صحبت کرده و امام را از جادوی یهودیان آگاه می‌کند. در پاسخ به این جادو، امام تخت فولادی را در این مکان نصب می‌کنند تا از اثر جادو جلوگیری شود.

روایت پسر پولاد

در روایتی دیگر، گفته می‌شود که "پسر پولاد" از اتباع بویهیان، در شهر ری یاغی می‌شود و تولیت اصفهان را به دست می‌آورد. تخت فولاد به دلیل رشادت و دلاوری پدر او که "پولاد" نام داشته و بر روی تختی سنگی می‌نشسته، به این نام مشهور می‌شود. گفته می‌شود که این تخت سنگی در دوره قاجار تخریب شده است.

روایت شاردن

شاردن، سیاح فرانسوی، معتقد است که نام "تخت فولاد" به دلیل سکونت سردار بزرگی در آن منطقه است که به خاطر پیروزی‌هایش "پولادبازو" لقب داشته است.

نظر محققان

در حال حاضر، نظر قطعی و مشخصی در مورد وجه تسمیه تخت فولاد وجود ندارد. هر کدام از این روایات می‌توانند داستانی واقعی یا افسانه‌ای مرتبط با این مکان تاریخی باشند.

اهمیت تخت فولاد

تخت فولاد صرف نظر از وجه تسمیه، به دلیل قدمت و تنوع بناهای تاریخی و آرامگاه مشاهیر ایران، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این گورستان، گنجینه‌ای از مشاهیر و مفاخر ایران را در خود جای داده و به عنوان میراثی گران‌بها از تاریخ و فرهنگ ایران، نیازمند توجه و مراقبت همیشگی است.

 

نظر شما