موسیقی مقامی و رقص محلی تایباد: نغمه‌ها و حرکاتی کهن از دل خراسان
موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

موسیقی مقامی و رقص محلی تایباد: نغمه‌ها و حرکاتی کهن از دل خراسان

شهرستان تایباد، در کنار خواف و تربت جام، قطب موسیقی جنوب خراسان را تشکیل می‌دهد. این منطقه با پیشینه‌ای غنی در موسیقی، در گذشته بیش از 300 مقام داشته است که امروزه بالغ بر 50 مقام از آن باقی مانده است.

گنجینه‌ای از مقام‌ها

مقام‌های موسیقی تایباد، نغمه‌هایی اصیل و کهن هستند که هر کدام روایت‌گر داستانی از زندگی و فرهنگ مردم این سرزمین هستند. از جمله مشهورترین مقام‌های تایباد می‌توان به "الله مدد"، "کبک زری" و "نوایی" اشاره کرد.

سازهای اصیل

نغمه‌های موسیقی تایباد با ظرافتی خاص نواخته می‌شوند که در آن از سازهای سنتی مانند دوتار و دایره استفاده می‌شود. دوتار، سازی که با دستان هنرمندان تایبادی نواخته می‌شود، نقشی اساسی در اجرای مقام‌ها دارد.

رقص‌های آئینی

رقص‌های محلی تایباد، آیینه‌ای از فرهنگ و سنت‌های این منطقه هستند. رقص "اپر"، "مراسم تمنای باران" و "چوب بازی" از جمله رقص‌های آئینی معروف در تایباد و تربت جام هستند که در شهرهای دیگر این منطقه نیز مشترک است.

افتخارات موسیقی تایباد

استادان موسیقی تایباد در جشنواره‌های مختلف موسیقی به اجرای اثر پرداخته‌اند و نام این منطقه را در عرصه موسیقی خراسان و ایران به بلندای آواز دوتارشان طنین‌انداز کرده‌اند.

سازهای شاخص

دف و دوتار، دو ساز اصلی و شاخص در موسیقی تایباد هستند. دوتار با ظرافتی خاص نواخته می‌شود و در اجرای مقام‌ها نقشی اساسی دارد و دف نیز با ریتم‌های خاص خود، شور و حال به موسیقی تایباد می‌بخشد.

تنوع در موسیقی مقامی

هرچند موسیقی مقامی در سه شهرستان تربت جام، تایباد و خواف اشتراکات زیادی دارد، اما تفاوت‌هایی نیز در نحوه اجرای مقام‌ها در این سه منطقه وجود دارد. این تفاوت‌ها نشان‌دهنده تنوع و غنای موسیقی مقامی در این منطقه از خراسان است.

نظر شما