بازدید فرماندار و مدیرکل میراث فرهنگی از کارگاه تفرشی‌دوزی
موضوع : شهرشناسی | استان مرکزی-تفرش

بازدید فرماندار و مدیرکل میراث فرهنگی از کارگاه تفرشی‌دوزی

تقدیر از هنر و صنعت تفرشی‌دوزی

فرمانداری تفرش: در راستای پاسداشت هنر و صنعت اصیل تفرشی‌دوزی و به مناسبت روز صنایع دستی، دکتر اتابکی، فرماندار محترم شهرستان تفرش، به همراه جناب آقای مرادی، مدیرکل محترم اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سرهنگ رحیمیان، فرمانده محترم یگان انتظامی حفاظت میراث فرهنگی استان، معاون صنایع دستی و هیات همراه، با دکتر میرشکرایی دیدار و از کارگاه تفرشی‌دوزی بازدید نمودند.

حمایت از هنرهای سنتی: در این بازدید، ضمن بررسی وضعیت این هنر سنتی و گفتگو با سرکار خانم محبعلی، مدرس تفرشی‌دوزی و کارآموزان و فعالان این حوزه، از زحمات ایشان در حفظ و احیای این هنر اصیل تجلیل و قدردانی شد. دکتر اتابکی در سخنانی در این مراسم، بر اهمیت حمایت از هنرهای سنتی و صنایع دستی به عنوان بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی کشورمان تأکید کرد.

تفرشی‌دوزی: تفرشی‌دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی ایران است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. این هنر در شهرستان تفرش رواج دارد و از نخ‌های ابریشمی و پشمی رنگارنگ برای دوخت طرح‌های اسلیمی و هندسی بر روی پارچه استفاده می‌شود.

نقش زنان در حفظ تفرشی‌دوزی: زنان نقش مهمی در حفظ و انتقال این هنر به نسل‌های آینده داشته‌اند. کارگاه‌های آموزشی تفرشی‌دوزی در نقاط مختلف شهرستان تفرش فعال بوده و دختران و زنان این منطقه این هنر را می‌آموزند و در تولید محصولات تفرشی‌دوزی فعالیت می‌کنند.

حمایت و ترویج: حمایت از هنرمندان و فعالان این حوزه و همچنین معرفی و ترویج این هنر به گردشگران و علاقه‌مندان، می‌تواند به رونق و توسعه این هنر سنتی و اشتغال‌زایی در این منطقه کمک کند.

نظر شما