مدرسه عبدالعزیز خان: نگینی در میان معماری بخارا
موضوع : جهان‌گردی | آسیا

مدرسه عبدالعزیز خان: نگینی در میان معماری بخارا

مدرسه عبدالعزیز خان، بدون شک یکی از زیباترین بناهای شهر بخارا و از جمله آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این مدرسه که در قرن هفدهم میلادی ساخته شده است، با معماری باشکوه و تزئینات ظریف خود، همواره مورد توجه عکاسان و گردشگران بوده است.

همانطور که اشاره کردید، نمای این مدرسه به قدری چشم‌نواز است که بسیاری از عکاسان در هنگام ویرایش عکس‌های خود، رنگ‌ها را اشباع می‌کنند تا جلوه بصری آن را بیشتر کنند. این کار تا حدی رایج است که شاید دیدن عکسی از این مدرسه با رنگ‌های طبیعی و دست‌نخورده، کمی عجیب به نظر برسد.

اما در واقع، زیبایی مدرسه عبدالعزیز خان در سادگی و اصالت آن نهفته است. رنگ‌های کمرنگ و کهنه این بنا، حکایت از تاریخ غنی و پرفراز و نشیب آن دارد. گویی هر آجر و کاشی این مدرسه، داستانی برای گفتن دارد.

همانطور که شما به درستی اشاره کردید، زیبایی این مدرسه مانند یک فرش شرقی یا یک شراب کهنه است که با گذشت زمان، ارزش و اصالت آن دو چندان می‌شود. نیازی نیست که همه چیز درخشنده و نو باشد تا چشم‌نواز باشد. گاه زیبایی در سادگی و اصالت نهفته است.

علاوه بر این، رنگ‌های طبیعی عکس، حس واقعی‌تری از فضای مدرسه به بیننده القا می‌کنند. گویی با دیدن این عکس، خود را در حیاط مدرسه حس می‌کنید و نسیم خنک بخارا را بر گونه‌هایتان حس می‌کنید.

در نهایت، انتخاب نحوه نمایش یک اثر هنری، به سلیقه و نظر شخصی هر فرد بستگی دارد. اما به نظر من، زیبایی مدرسه عبدالعزیز خان در رنگ‌های طبیعی و دست‌نخورده آن به مراتب بیشتر از عکس‌های اشباع شده و پر زرق و برق است.

نظر شما