اصفهان و سیستان و بلوچستان: گامی در جهت تکمیل زنجیره ارزش با تعامل و هم‌افزایی
موضوع : شهرشناسی | استان سیستان و بلوچستان -زاهدان

اصفهان و سیستان و بلوچستان: گامی در جهت تکمیل زنجیره ارزش با تعامل و هم‌افزایی

در نشستی با حضور استانداران اصفهان و سیستان و بلوچستان و اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان، فرصت‌های تکمیل و ارتقای زنجیره ارزش در حوزه‌های مختلف با تعامل دو استان مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت.

سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان، در این نشست ضمن گرامیداشت روز عرفه و تبریک عید سعید قربان و با یاد و خاطره شهدای خدمت و در رأس آن‌ها رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، اظهار داشت: دولت سیزدهم با رویکردهای فوق‌العاده‌ای در مسیر رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشور گام برداشته است.

وی با اشاره به عملکرد دولت در زمینه رشد اقتصادی، خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته، به اذعان بانک جهانی، شاهد یکی از وجه تمایزهای متفاوت عملکرد رئیس‌جمهور شهید با سایر ادوار در خصوص رشد اقتصادی کشور بوده‌ایم.

مرتضوی در ادامه، استان سیستان و بلوچستان را گنجینه‌ای ارزشمند برای ایران زمین دانست و گفت: ظرفیت‌های بی‌نظیر این استان در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد دریا، گردشگری، معادن، بازارچه‌های مرزی، انرژی، کشاورزی و ... باید به طور کامل شناسایی و در قالب بسته‌ای اقتصادی به شورای گفتگوی استان اصفهان ارائه شود.

این نشست با هدف هم‌افزایی و تعامل دو استان اصفهان و سیستان و بلوچستان در راستای تکمیل زنجیره ارزش در حوزه‌های مختلف برگزار شد. انتظار می‌رود با تبادل اطلاعات و ظرفیت‌ها میان دو استان، شاهد رونق اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در هر دو استان باشیم.

برخی از محورهای مورد بحث در این نشست عبارتند از:

  • همکاری در زمینه تولید و فرآوری محصولات کشاورزی: استان اصفهان به عنوان قطبی در زمینه تولید برخی محصولات کشاورزی از جمله زعفران، پسته و گلاب شناخته می‌شود. سیستان و بلوچستان نیز با برخورداری از آب و هوای مناسب، پتانسیل بالایی در تولید محصولات کشاورزی دارد. دو استان می‌توانند با همکاری یکدیگر در زمینه تولید و فرآوری این محصولات، زنجیره ارزش را تکمیل کرده و به رونق اقتصادی در هر دو استان کمک کنند.
  • توسعه گردشگری: اصفهان با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعدد، یکی از پرمراجعه‌ترین استان‌های ایران از نظر گردشگران است. سیستان و بلوچستان نیز با جاذبه‌های طبیعی و بکر خود، پتانسیل بالایی در زمینه گردشگری دارد. دو استان می‌توانند با همکاری یکدیگر در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری، تبادل گردشگر و برگزاری رویدادهای فرهنگی، به رونق صنعت گردشگری در هر دو استان کمک کنند.
  • همکاری در زمینه معادن: استان سیستان و بلوچستان از لحاظ ذخایر معدنی بسیار غنی است. اصفهان نیز به عنوان قطبی در زمینه صنایع معدنی شناخته می‌شود. دو استان می‌توانند با همکاری یکدیگر در زمینه استخراج، فرآوری و صادرات مواد معدنی، زنجیره ارزش را تکمیل کرده و به رونق اقتصادی در هر دو استان کمک کنند.

با تعامل و هم‌افزایی دو استان اصفهان و سیستان و بلوچستان، می‌توان گام‌های بلندی در جهت تکمیل زنجیره ارزش در حوزه‌های مختلف برداشت و زمینه را برای توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید فراهم کرد.

نظر شما