شش ناو، گوهر سلجوقی در تفرش
موضوع : شهرشناسی | استان مرکزی-تفرش

شش ناو، گوهر سلجوقی در تفرش

مسجد جامع شش ناو یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران و یادگاری از دوران سلجوقیان است که در شهر تفرش، استان مرکزی واقع شده است. این مسجد در محله تاریخی "فم" تفرش قرار دارد و به دلیل وجود قناتی که از زیر آن عبور می‌کند و توسط شش "ناو" (کانال) به محله‌های اطراف تقسیم می‌شود، به این نام معروف شده است. قدمت این قنات به قرن سوم هجری قمری باز می‌گردد.
بنای اولیه مسجد شش ناو از آثار دوره سلجوقی است و در دوره‌های بعد قسمت‌هایی به آن اضافه شده است. این مسجد شامل یک صحن، دو شبستان، ایوان، گنبد، مناره و حجره‌ها است.
صحن مسجد شش ناو مستطیل شکل و دارای حوضی در وسط است. شبستان زمستانی مسجد در ضلع جنوبی صحن قرار دارد و دارای طاق‌های گنبدی و تزئینات مقرنس‌کاری است. شبستان تابستانی مسجد نیز در ضلع غربی صحن واقع شده است و دارای ستون‌های سنگی و طاق‌های رومی است.

 ایوان مسجد در ضلع شمالی صحن قرار دارد و دارای تزئینات کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری است. گنبد مسجد بر فراز شبستان زمستانی قرار دارد و با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزئین شده است. مناره مسجد در گوشه شمال غربی صحن قرار دارد و از آجر ساخته شده است. حجره‌های مسجد در اطراف صحن قرار دارند و محل استراحت طلاب و زائران بوده است.
مسجد جامع شش ناو به دلیل قدمت تاریخی و معماری ارزشمند، در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی است و همه ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.
برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد مسجد جامع شش ناو عبارتند از:

  • قدمت تاریخی: این مسجد یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران است و قدمت آن به دوران سلجوقیان باز می‌گردد.
  • معماری ارزشمند: این مسجد دارای معماری زیبایی است که شامل صحن، دو شبستان، ایوان، گنبد، مناره و حجره‌ها است.
  • قنات تاریخی: قناتی که از زیر مسجد عبور می‌کند و توسط شش "ناو" (کانال) به محله‌های اطراف تقسیم می‌شود، از جمله قنوات تاریخی ایران است.
  • موقعیت جغرافیایی: این مسجد در شهر تفرش واقع شده است که از جمله شهرهای تاریخی استان مرکزی است.

     

 

 

 

نظر شما