رازهای باستانی زیر خاک بوکان: باستان‌شناسان در گورستان ۲۸۰۰ ساله قلایچی به دنبال چه هستند؟
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

رازهای باستانی زیر خاک بوکان: باستان‌شناسان در گورستان ۲۸۰۰ ساله قلایچی به دنبال چه هستند؟

باستان‌شناسان در سفری هیجان‌انگیز به اعماق تاریخ، کاوش در گورستان باستانی قلایچی در بوکان را آغاز کرده‌اند. این گورستان که قدمت آن به 2800 سال پیش می‌رسد، دروازه‌ای به سوی تمدن مانایی، یکی از پادشاهی‌های قدرتمند شمال غرب ایران، می‌گشاید.

تپه قلایچی:

محل این گورستان، تپه قلایچی، مربوط به عصر آهن است و در استان آذربایجان غربی، شهرستان بوکان و در روستای قالایچی واقع شده است. این تپه که در گذشته مورد هجوم حفاران غیرمجاز قرار گرفته بود، گنجینه‌ای از رازهای ناگفته را در دل خود پنهان دارد.

اهمیت کاوش‌ها:

کاوش در این گورستان که تاکنون دست‌نخورده باقی مانده، می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد آداب و رسوم تدفین، فرهنگ، مذهب و شیوه زندگی مردم مانا در اختیار باستان‌شناسان قرار دهد.

آثار به یغما رفته:

متأسفانه، در اوایل دهه 1360، قاچاقچیان و حفاران غیرمجاز به این محوطه تاریخی دستبرد زدند و 51 قطعه آجر لعابدار نفیس را به یغما بردند. این آجرها که نمونه‌ای بی‌نظیر از هنر و صنعت مانایی محسوب می‌شوند، بعدها در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شدند.

بازگشت به دنبال گمشده‌ها:

با تلاش‌های بی‌وقفه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با حمایت شهرداری بوکان و اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی، فصل جدیدی از کاوش‌ها در این محوطه تاریخی آغاز شده است. باستان‌شناسان امیدوارند با بررسی دقیق این گورستان، بتوانند قطعات دیگری از این آجرهای لعابدار و همچنین آثار باستانی دیگر را کشف کنند و به درک عمیق‌تر تمدن مانایی دست یابند.

کاوش در گورستان قلایچی نه تنها برای باستان‌شناسان، بلکه برای مردم بوکان و ایران نیز اهمیت بسزایی دارد. این کاوش‌ها فرصتی برای کشف هویت تاریخی و فرهنگی این منطقه و غنی‌تر شدن میراث فرهنگی کشورمان فراهم می‌کند.

نظر شما