70 درصد مطالبات کلزاکاران کرمانشاهی پرداخت شد
موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

70 درصد مطالبات کلزاکاران کرمانشاهی پرداخت شد

خبر خوش برای کشاورزان کرمانشاه! تاکنون 70 درصد از مطالبات مربوط به فروش دانه‌های روغنی کلزا به کشاورزان استان کرمانشاه پرداخت شده است. این امر موجب رضایت و خرسندی این قشر زحمتکش شده است.

آغاز فصل برداشت کلزا در مناطق گرمسیری استان از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شد و برداشت آن در مناطق سردسیر نیز همچنان ادامه دارد. تاکنون بیش از 1900 تن دانه روغنی کلزا توسط شرکت کشت و صنعت مدلل ماهیدشت از کشاورزان کرمانشاهی خریداری شده است.

با توجه به ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی، امسال شرکت‌های خصوصی و صنایع مربوط به روغن‌های نباتی و روغن‌کشی موظف به خرید دانه‌های تولیدی کشاورزان شده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود امسال در استان کرمانشاه به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، حدود 8 هزار تن دانه روغنی کلزا تولید شود.

تاکنون 430 میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان، که معادل 70 درصد مطالبات آنها است، توسط شرکت کشت و صنعت مدلل ماهیدشت پرداخت شده است. انتظار می‌رود با پرداخت به موقع این مطالبات، که یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان بوده است، سطح زیر کشت این محصول در سال آینده افزایش یابد.

برداشت کلزا در مزارع مناطق سردسیر استان تا اواخر تیرماه ادامه خواهد داشت. در سال زراعی جاری، بیش از 4 هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه به کشت کلزا اختصاص یافته است و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید در استان در مقایسه با سال زراعی گذشته حدود 3 هزار تن افزایش یابد.

قیمت هر کیلوگرم کلزا در سال جاری با نرخ تضمینی 35 هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

کلزا یک محصول استراتژیک در کشور محسوب می‌شود. کشت این محصول در تناوب با گندم، به تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم کمک می‌کند.

کشت مداوم گندم در زمین، به مرور زمان باعث کاهش قابل توجه میزان تولید آن می‌شود. به همین دلیل، برای جلوگیری از این روند، باید محصول دیگری را به عنوان کشت جایگزین در تناوب با گندم در نظر گرفت. بررسی‌های علمی نشان داده است که دانه روغنی کلزا بهترین گزینه برای این منظور است.

در استان کرمانشاه با حدود 2 میلیون نفر جمعیت، حدود 125 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

امیدواریم با حمایت‌های دولت و تلاش کشاورزان زحمتکش، شاهد رونق روزافزون تولید این محصول استراتژیک در استان کرمانشاه باشیم.

نظر شما