خانه مهرپرور: گشتی در تاریخ و فرهنگ نجف آباد
موضوع : شهرشناسی | استان اصفهان- نجف آباد

خانه مهرپرور: گشتی در تاریخ و فرهنگ نجف آباد

خانه مهرپرور، عمارتی تاریخی با قدمتی حدوداً 100 ساله، در قلب شهر نجف آباد واقع شده است. این خانه با معماری باشکوه و منحصر به فرد خود، یادگاری از دوران قاجار و پهلوی اول است و امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان و دیدنی های نجف آباد شناخته می شود.

تاریخچه خانه مهرپرور:

خانه مهرپرور در ابتدا متعلق به شخصی به نام "آقا محمد مهرپرور" بود. این خانه در طول سال ها کاربری های مختلفی از جمله منزل مسکونی، دفتر اداری و انبار داشته است. تا اینکه در سال 1393، شهرداری نجف آباد با هدف حفظ و احیای این بنای تاریخی، نسبت به مرمت و بازسازی آن اقدام نمود. پس از اتمام عملیات مرمت، خانه مهرپرور به موزه مردم شناسی شهر نجف آباد تبدیل شد و به روی عموم مردم گشوده شد.
 

معماری خانه مهرپرور:

خانه مهرپرور در زمینی به مساحت 360 متر مربع بنا شده و دارای دو جبهه اصلی شمالی و جنوبی است. حیاطی وسیع در مرکز بنا قرار دارد که دو جبهه را به هم مرتبط می کند.

از ویژگی های بارز معماری این خانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دو جبهه ای بودن: این نوع معماری در خانه های سنتی ایرانی رایج بوده و شامل دو بخش شمالی و جنوبی است که در دو طرف حیاط مرکزی قرار می گیرند.
  • طاق نماها: طاق نماهای آجری با اشکال مختلف در نمای بیرونی و داخلی بنا به کار رفته است.
  • سقف تیرپوش: سقف اکثر بخش های خانه با تیرهای چوبی پوشیده شده است.
  • تزئینات: تزئینات آجری پیش ساخته، از جمله عناصر تزیینی این بنا به شمار می رود.

موزه مردم شناسی نجف آباد:

موزه مردم شناسی نجف آباد در بخش شمالی خانه مهرپرور واقع شده است. در این موزه، مجموعه ای از اشیاء و لوازم مربوط به زندگی سنتی مردم نجف آباد به نمایش گذاشته شده است. این اشیاء شامل ابزار و ادوات کشاورزی، ظروف و سرامیک، لباس های سنتی، و... می باشد.

علاوه بر موزه مردم شناسی، در خانه مهرپرور موزه اسناد و موزه آثار باستانی نیز وجود دارد که هر کدام به نوبه خود جذاب و دیدنی هستند.

بازدید از خانه مهرپرور:

خانه مهرپرور به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان و دیدنی های نجف آباد، در تمام طول سال پذیرای گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ است.

نظر شما