موضوع : نمایه مطبوعات | پگاه حوزه

ژاپن خواستار مذاکرات راهبردی منظم با اوپک شد


«یوریکوکاواگوچی » وزیر امور خارجه ژاپن، پنجشنبه شب در جمع وزیران نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیشنهاد مذاکرات راهبردی منظم با این سازمان را مطرح کرد .

خانم کاواگوچی در میهمانی شامی که به افتخار وزیران اوپک و با حضور نمایندگان مکزیک و روسیه، به عنوان تولیدکنندگان غیر اوپک، در شهر اوساکا ترتیب داده بود، گفت: «ما باید گفت وگوهایی راهبردی داشته باشیم که نه فقط مسایل مربوط به انرژی، بلکه دیگر زمینه های مورد علاقه، همچون وضعیت امنیتی منطقه و اصلاح ساختار اقتصادی را در بر گیرد .» وی که پس از اجلاس روز پنجشنبه اوپک در اوساکا سخن می گفت، همچنین از این سازمان خواست که در صورت بروز بی ثباتی در بازار نفت، به سرعت برای جلوگیری از افزایش قیمت ها اقدام کند . وزیران اوپک روز پنجشنبه توافق کردند که سقف تولید فعلی این سازمان را، که رسما 7/21 میلیون بشکه در روز است، در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی حفظ کنند .

تقاضا برای نفت در این دوره که توام با سرد شدن هوا است، معمولا مقداری افزایش می یابد . کاواگوچی همچنین با اشاره به تصمیم عراق برای پذیرش بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل، که گویا در تصمیم اوپک برای حفظ سقف تولید نیز مؤثر بوده، تاکید کرد که عراق در زمان حاضر «بزرگ ترین نگرانی ما است . . . چرا که افزایش تنش در منطقه به ناچار تاثیر شدیدی بر اقتصاد جهانی خواهد گذشت .»

در بیانیه روز پنجشنبه اوپک، علت تصمیم به حفظ سقف تولید این سازمان، پیش بینی «نرخ رشد بسیار آرام اقتصاد جهانی » در سه ماه باقیمانده از سال 2002 به همراه «افزایش عادی فصلی تقاضا» در این دوره اعلام شده است .

نظر شما