موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

تایباد: دیار پاکان و نیکان

نگاهی به تاریخ پر فراز و نشیب تایباد:

تایباد، که در گذشته با نام "باخرز" شناخته می‌شد، از دیرباز مهد تمدن و فرهنگ بوده و در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است.

حکومت پادشاهان ایرانی:

شواهد تاریخی نشان می‌دهد که تایباد در دوران پیش از تاریخ و همچنین در دوره‌های مختلف پادشاهی ایرانیان، از جمله هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، تحت حاکمیت شاهان ایرانی اداره می‌شده است.

فتح تایباد توسط مسلمانان:

در سال 31 هجری قمری، با لشکرکشی مسلمانان، تایباد به تصرف اعراب درآمد. پس از آن، این منطقه شاهد حکومت طاهریان، صفاریان و سامانیان بود.

حمله مغول و تیمور:

در قرن ششم هجری، تایباد مورد هجوم غزان قرار گرفت و در ابتدای قرن هفتم، گرفتار حمله خانمان‌سوز مغول شد. تیمورلنگ نیز در این منطقه جنایات بسیاری مرتکب شد.

احیا و آبادانی:

با وجود این بلایای هولناک، مردم تایباد ناامید نشدند و بر ویرانه‌های خاک این سرزمین، بار دیگر بناها را برافراشتند و آبادانی گذشته را به تدریج بازیافتند. در قرن سیزدهم هجری قمری، تایباد به اوج شکوفایی خود رسید.

دوران قاجار:

در دوره قاجار، ناحیه باخرز (تایباد) توسط خان‌ها و رؤسای عشایر، به ویژه ایل هزاره، اداره می‌شد.

قیام هزاره‌ها و تبعید صولت‌السلطنه:

در اوایل دوران پهلوی، هزاره‌ها علیه حکومت مرکزی قیام کردند. در پی این قیام، در سال 1312 هجری شمسی، زمین‌های محمد یوسف هزاره (صولت‌السلطنه) – رئیس ایل هزاره – با زمین‌هایی در یزد و فارس مبادله شد و او به آن مناطق تبعید گردید.

اشغال تایباد توسط صولت‌السلطنه:

پس از شهریور 1320 و ورود متفقین به ایران، صولت‌السلطنه از فرصت استفاده کرده به خراسان بازگشت و در بهمن 1320 تایباد را اشغال کرد. او پس از تصرف دیگر نقاط باخرز، با فرستادن نیرو در چند روز بعد شکست خورد و به کلات نادری گریخت. سرانجام در 29 اسفند 1320 به همراه خانواده خود تسلیم شد.

تایباد امروز:

امروزه تایباد به عنوان یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی، با حفظ هویت تاریخی و فرهنگی خود، در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته است. مردم این دیار، با اتکا به سابقه ی پرفخر و تجارب گرانبهای گذشتگان، در تلاش برای ساختن آینده‌ای روشن برای خود و نسل‌های آینده هستند.

نکات:

  • این نوشتار، خلاصه‌ای از تاریخ پر فراز و نشیب تایباد بود. برای مطالعه ی دقیق‌تر تاریخ این منطقه، می‌توان به منابع ذکر شده در بالا مراجعه کرد.
  • تایباد، با وجود سابقه ی تاریخی درخشان، در حال حاضر با چالش‌های مختلفی روبرو است. تلاش برای حل این چالش‌ها و توسعه ی این شهرستان، وظیفه‌ای همگانی است.

نظر شما