40 کیلومتر از باند دوم محور مشهد-فریمان-تربت جام-تایباد-دوغارون امسال به بهرهبرداری میرسد
وزارت راه و شهرسازی در گزارشی از اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در استان خراسان رضوی خبر داد که 40 کیلومتر از باند دوم محور مشهد-فریمان-تربت جام-تایباد-دوغارون تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
نکات کلیدی این گزارش:
- وضعیت راههای خراسان رضوی:
- این استان با داشتن 5200 کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، 7600 کیلومتر راه آسفالته روستایی و 7760 کیلومتر راه غیرآسفالته، از نظر طول راهها در رتبه دوم کشور قرار دارد.
- اقدامات دولت سیزدهم:
- در این دولت 660 هزار میلیارد ریال برای ساخت بزرگراه در خراسان رضوی هزینه شده است.
- 32 کیلومتر راه در این استان بهسازی و روکش شده است.
- بخشی از خط ریلی برونمرزی خواف-هرات که در سال 1400 در خاک افغانستان آسیب دیده بود، با صرف 24800 میلیارد ریال در این دولت مرمت و بازسازی شده است.
- قرارداد اجرای برخی از محورهای حادثهخیز استان شامل بردسکن-خلیل آباد، کنارگذر تربت جام، "تپه سلام" و رباط سنگ-کدکن با اعتباری حدود 10 هزار میلیارد ریال منعقد شده و عملیات اجرایی آنها در حال انجام است.
- دستاوردها در حوزه حمل و نقل و ترانزیت:
- تردد کامیونها در پایانههای مرزی دوغارون، سرخس و لطفآباد 58 درصد افزایش یافته است.
- رکورد ترانزیت کالا در کشور با 15 میلیون تن در سال 1402 شکسته شد.
- طرح جامع پایانه مرزی دوغارون تصویب و تاکنون 55 درصد از آن اجرا شده است.
- در این دولت، تناژ حمل کالا در استان 72 درصد و میزان ترانزیت کالا 91 درصد رشد داشته است.
ارزیابی:
اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم برای توسعه راهها و زیرساختهای حمل و نقل در استان خراسان رضوی، به ویژه در محور مشهد-فریمان-تربت جام-تایباد-دوغارون، قابل توجه است. این اقدامات به بهبود تردد، کاهش تصادفات و افزایش ترانزیت کالا در این منطقه کمک خواهد کرد.
با این حال، هنوز هم چالشهایی در این حوزه وجود دارد، مانند کمبود بودجه برای تکمیل پروژههای نیمهکاره و ضرورت توجه به ایمنی جادهها.
امیدواریم در ادامه نیز شاهد اقدامات موثری برای توسعه زیرساختهای حمل و نقل در این استان و سایر نقاط کشور باشیم.
نظر شما