کشف فسیلی ۲۸۰ میلیون سال، آیا شکارچی‌های غول‌پیکری قبل از دایناسورها وجود داشته‌اند؟
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

کشف فسیلی ۲۸۰ میلیون سال، آیا شکارچی‌های غول‌پیکری قبل از دایناسورها وجود داشته‌اند؟

محققان در آرژانتین فسیل یک شکارچی غول‌پیکر را کشف کرده‌اند که 280 میلیون سال پیش، یعنی حدود 40 میلیون سال قبل از ظهور دایناسورها، در زمین می‌زیسته است.

این موجود که نامش "پامپافونوس" گذاشته شده است، حدود 1.5 متر طول و 60 کیلوگرم وزن داشته است.

به گفته محققان، پامپافونوس شبیه به یک سگ یا کروکودیل امروزی بوده و احتمالاً از سر پهن و صاف و دندان‌های جلویی خود برای خرد کردن و بلعیدن طعمه‌هایش استفاده می‌کرده است.

این کشف نشان می‌دهد که اکوسیستم‌های زمین در دوران تریاسیک (252 تا 201 میلیون سال پیش) بسیار متنوع‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، بوده است.

پامپافونوس جزئی از گروهی از حیوانات منقرض شده به نام "آرکوصورها" است که شامل دایناسورها، پرندگان و برخی از خزندگان امروزی نیز می‌شود.

این کشف همچنین نشان می‌دهد که تکامل شکارچیان بزرگ در طول تاریخ زمین چقدر سریع بوده است. پامپافونوس تنها 20 میلیون سال پس از انقراض دسته جمعی پرمین-تریاسیک، که 90 درصد از گونه‌های دریایی و 70 درصد از گونه‌های جانوری روی زمین را از بین برد، تکامل یافته است.

کشف پامپافونوس به درک ما از تاریخ حیات روی زمین و تکامل شکارچیان بزرگ کمک می‌کند. این فسیل نشان می‌دهد که اکوسیستم‌های دوران تریاسیک بسیار پیچیده‌تر و متنوع‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، بوده است.

نظر شما