۷۹۸ هزار تن کالا از گمرک‌های مرزی خراسان‌رضوی صادر شد
موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

۷۹۸ هزار تن کالا از گمرک‌های مرزی خراسان‌رضوی صادر شد

ناظر گمرکات استان خراسان رضوی از افزایش 28 درصدی صادرات کالا از گمرک‌های مرزی این استان در فصل بهار امسال خبر داد.

جواد جعفری در سفر به تایباد اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال جاری 798 هزار تن کالا به ارزش 443 میلیون دلار از گمرک‌های مرزی استان به برخی از کشورهای همسایه صادر شده است.

وی با بیان اینکه این میزان صادرات از نظر وزنی 28.1 درصد و از نظر ارزش 15.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است، افزود: مهمترین اقلام صادر شده بر اساس بیشترین ارزش دلاری شامل پسته با پوست تازه و خشک شده، "کامپاند پلی اتیلن"، سیب تازه و زعفران است.

جعفری همچنین از افزایش 39.1 درصدی حجم کل ترانزیت خارجی گمرکات استان در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در این مدت 979 هزار تن کالا از طریق گمرکات استان ترانزیت شده است.

ناظر گمرکات استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این استان پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان را دارد.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی در دالان شرق به غرب و شمال به جنوب قرار گرفته و مسیر عبور کامیون های ترانزیتی است.

گفتنی است؛ استان خراسان رضوی با افغانستان و ترکمنستان هم مرز است و کشورهای هدف صادراتی این استان به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین امارات، عراق، کشورهای آفریقایی و جنوب شرق آسیا هستند.

این خبر نشان‌دهنده رونق صادرات غیرنفتی از ایران و نقش مهم مرزهای زمینی در توسعه تجارت با کشورهای همسایه است.

امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صحیح و رفع موانع موجود، شاهد افزایش صادرات غیرنفتی از کشورمان و رونق هر چه بیشتر تولید داخلی باشیم.

نظر شما