معرفی کتاب: رخصت پهلوان حسین
موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

معرفی کتاب: رخصت پهلوان حسین

دکتر عباس ده‌کار

گرچه نام و تاریخ شهر قم برای بسیاری از مردم ایران و بلکه جهان به فضیلت دانش دینی گره خورده و مردم، این شهر را با نام اماکن دینی و زیارتی آن می‌شناسند، اما با تربیت و معرفی پهلوانان نامی و جوانمردانی مانند پهلوان حسین کله‌پز توانسته در میدان پهلوانی نیز خوش بدرخشد و نشان دهد امثال حسین کله‌پز قمی توانستند مرام پهلوانی را با آموزه‌های ناب اسلامی به دست آورند.  
پهلوان‌حسین کله‌پز قمی، پهلوانی نام‌آور، و موفق به کسب افتخارات بزرگی از جمله قهرمانی کشتی کشور در حضور ناصرالدین‌شاه و غلبه بر پهلوانان نام‌آور در گوشه نقاط ایران پهناور زمان خود بود. اما هرگز این پهلوان چنان که باید معرفی و شناخته نشد و هیچ اثر مدون و کاملی تاکنون در شرح زندگی‌نامه وی ارائه نشده است. 
قدرتمندی پهلوان در عین تواضع، عشق فوق‌العاده او به کشتی، استمداد پهلوان از حضرت خضر در مسیر کشتی، و سفرهای وی به اقصا نقاط کشور برای رویارویی با پهلوانان نامی در عین تنگدستی تحمل مشقتهای امرار معاش، و نیز مظلومیت او در تضییع حقش توسط عمال زورگوی حکومتی و شیوه‌های دادخواهی معرفت‌مندانه او؛ همه از مواردی است که خواندن زندگی‌نامه این پهلوان را بسیار جذاب و قابل تامل می‌نماید و علاوه بر آموزندگی، جذابیت، و عبرت¬بخشی این ویژگی را نیز دارد که می تواند بخشی از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ایرانیان زمان گذشته را به تصویر کشد؛ لذا این وضعیت مرا بر آن داشت تا با جمع¬آوری مستندات موجود تاریخی، خاطرات پیشکسوتان، دانسته‌های نوادگان و بستگان و محفوظات برخی دوست‌داران عرصه کشتی، این شخصیت بزرگوار را معرفی نمایم. در واقع این کتاب به پاس فرهنگ پهلوانی و گرامیداشت مقام والای این پهلوان پاک سرشت و دوست داشتنی که بیش از یک قرن پیش در عصر قاجار می‌زیست، تالیف شده است. 
بزرگداشت پهلوان‌حسین کله‌پز، استقبال از ارزش‌های والا در فرهنگ امروز ماست. آنان که می‌خواستند تو را نابود کنند خود مردند و تو جاودانه شدی و به افسانه‌ها پیوستی. 
که یزدان پیروزگر یار ماست     جوانمردی و مردمی‌کار ماست 
جوانمردی از کارها پیشه کن   همه نیکویی اندر اندیشه کن

فهرست

زادگاه پهلوان حسین
سفر به تبریز و کشتی با پهلوان عباداله تبریزی
نذر پهلوان حسین برای حضرت خضر نبی
کشتی با پهلوان عابد قمی
سفر به تهران برای کسب بازوبند پهلوانی کشوری
روایت اول از کشتی با پهلوان دربار
روایت دوم از کشتی با پهلوان دربار
کشتی پهلوان حسین و پهلوان کرمانشاهی
رویارویی با پهلوان سید تقی کمالی
کشتی پهلوان حسین و پهلوان آذربایجانی
ادامه زندگی در قم و آزار و اذیت متولی باشی
تحصن در حرم حضرت معصومه
هجرت به حاجی آباد لکها (قنوات)
غروب پهلوان

نظر شما