توت‌شامی: روستایی با جاذبه‌های مذهبی و تاریخی در دالاهو
موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

توت‌شامی: روستایی با جاذبه‌های مذهبی و تاریخی در دالاهو

عکاس : ایرج الیاسی

توت‌شامی، روستایی در دامنه‌های سرسبز رشته‌کوه زاگرس، در استان کرمانشاه و در دل شهرستان دالاهو واقع شده است. این روستا که در دهستان گوران قرار دارد، به دلیل وجود زیارتگاه‌های یارسان و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
 

عکس از ایرج الیاسی

جمعیت:

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، روستای توت‌شامی دارای ۷۹ خانوار و ۳۱۸ نفر جمعیت بوده است.

زیارتگاه‌های مذهبی:

توت‌شامی به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز یارسان در ایران شناخته می‌شود و هرساله پذیرای زائران و گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور است.

  • آرامگاه سید براکه و فرزندانش، سید شمس‌الدین حیدری گوران: این آرامگاه محل دفن سید براکه، بنیانگذار آیین یارسان و فرزندانش است و از مهم‌ترین اماکن مقدس یارسان به شمار می‌رود.
  • غار سید خاموش (مَر خاموش): این غار که در نزدیکی روستای توت‌شامی واقع شده است، از نظر یارسان مکانی مقدس محسوب می‌شود و طبق گفته‌ها، سید براکه مدتی در این غار به عبادت و ریاضت پرداخته است.
  • تکیهٔ میر حیدر گوران: این تکیه که به تکیهٔ حیدری نیز معروف است، محل زندگی مسندنشین و رهبر یارسان در طول چندین نسل بوده است.
     
حضور مردم در جشن عید خاوندکار در تکیه توشامی، عکس از ایرج الیاسی

جشن‌ها و مراسم:

  • جشن خاونکار: این جشن، یکی از مهم‌ترین جشن‌های یارسان است که هرساله در موسم زمستان کردی در روستای توت‌شامی برگزار می‌شود. در این جشن، یارسان‌ها با حضور در تکیه‌ها و زیارتگاه‌ها، به نیایش و دعا می‌پردازند و از خداوند طلب یاری و برکت می‌کنند.

     
عکس از ایرج الیاسی

جاذبه‌های طبیعی:

  • طبیعت بکر و سرسبز: روستای توت‌شامی در دامنه‌های رشته‌کوه زاگرس واقع شده است و از طبیعتی بسیار زیبا و چشم‌نواز برخوردار است.
  • رودخانه‌ها و چشمه‌ها: در اطراف این روستا، رودخانه‌ها و چشمه‌های متعددی وجود دارد که طراوت و زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده‌اند.

مسیر دسترسی:

برای دسترسی به روستای توت‌شامی، می‌توان از طریق جاده‌های اصلی کرمانشاه - اسلام‌آباد غرب و کرمانشاه - سنقر به شهرستان دالاهو و سپس از طریق جاده‌های فرعی به این روستا سفر کرد.

اقامت:

در روستای توت‌شامی، امکانات اقامتی خاصی برای گردشگران وجود ندارد. با این حال، می‌توان با هماهنگی قبلی، در خانه‌های اهالی روستا اقامت کرد.

نظر شما