شیطانی ترین آزمایش های تاریخ ؛ از بمب های طاعون ژاپن تا آزمایش های سیا برای کنترل ذهن
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

شیطانی ترین آزمایش های تاریخ ؛ از بمب های طاعون ژاپن تا آزمایش های سیا برای کنترل ذهن

در طول تاریخ، متأسفانه، نمونه‌های هولناکی از آزمایش‌هایی وجود داشته که بر روی انسان‌ها انجام شده و از نظر اخلاقی غیرقابل قبول و وحشتناک بوده‌اند.

برخی از بدنام‌ترین نمونه‌های این آزمایش‌ها عبارتند از:

  • آزمایش‌های واحد 731 ژاپن: در طول جنگ جهانی دوم، ارتش ژاپن آزمایش‌های وحشتناکی را روی اسرای جنگی و غیرنظامیان چینی انجام داد. این آزمایش‌ها شامل استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی، تشریح زنده و سایر اقدامات وحشیانه بود.
  • آزمایش‌های تاوسکگی: در دهه 1940، دولت ایالات متحده آزمایش‌هایی را روی انسان‌ها برای مطالعه اثرات سیفلیس انجام داد. در این آزمایش‌ها، به طور عمدی به صدها مرد سیاه‌پوست سیفلیس تزریق شد، بدون اینکه رضایت آگاهانه آنها را بدست آورند.
  • آزمایش استنفورد: در سال 1971، استنلی میلگرام، روانشناس، آزمایش‌هایی را انجام داد که در آن از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا به افراد دیگر شوک‌های الکتریکی (ساختگی) بدهند. این آزمایش‌ها برای بررسی اطاعت از اقتدار طراحی شده بودند و نشان دادند که بسیاری از مردم حاضرند حتی زمانی که می‌دانند اشتباه است، از دستورات اطاعت کنند.
  • آزمایش توسکه‌گی: این آزمایش که قبلاً به آن اشاره شد، یکی از بدنام‌ترین نمونه‌های سوء استفاده اخلاقی در تحقیقات پزشکی است. در این آزمایش، که از سال 1932 تا 1972 ادامه داشت، به 400 مرد سیاه‌پوست مبتلا به سیفلیس به طور عمدی درمان داده نشد تا بتوانند سیر طبیعی این بیماری را مطالعه کنند. این مردان هرگز به بیماری خود مبتلا نشده بودند و به آنها گفته نشده بود که در یک آزمایش شرکت می‌کنند. در نتیجه، بسیاری از آنها رنج بردند و حتی جان خود را از دست دادند.

اینها تنها چند نمونه از آزمایش‌های وحشتناکی هستند که بر روی انسان‌ها انجام شده است. مهم است که این آزمایش‌ها را به یاد داشته باشیم و از آنها درس بگیریم تا بتوانیم از وقوع چنین اقدامات وحشیانه‌ای در آینده جلوگیری کنیم.

در اینجا چند منبع برای مطالعه بیشتر در مورد این آزمایش‌ها آورده شده است:

انجام تحقیقات علمی بر روی انسان‌ها ضروری است، اما این کار باید همیشه با در نظر گرفتن اخلاق و احترام به حقوق افراد انجام شود. آزمایش‌هایی که در بالا ذکر شد، نمونه‌هایی تکان‌دهنده از سوء استفاده از قدرت و نقض فاحش اصول اخلاقی هستند. ما باید از این وقایع درس بگیریم و اطمینان حاصل کنیم که چنین اقداماتی هرگز دوباره رخ نخواهد داد.

نظر شما