از کشتارگاه تا فرهنگسرا: داستان تحول سلاخ‌خانه نازی‌آباد
موضوع : شهرشناسی | استان تهران- تهران

از کشتارگاه تا فرهنگسرا: داستان تحول سلاخ‌خانه نازی‌آباد

در قلب محله نازی‌آباد تهران، عمارتی پرفراز و نشیب به نام "فرهنگسرای بهمن" خودنمایی می‌کند. این بنا که زمانی به عنوان "کشتارگاه نازی‌آباد" شناخته می‌شد، یادآور خاطرات تلخ و شیرین بسیاری برای اهالی این منطقه است.

از سلاخ‌خانه تا قهوه‌خانه:

داستان سلاخ‌خانه نازی‌آباد به دوران حکومت محمدشاه قاجار باز می‌گردد. در آن زمان، به دلیل افزایش جمعیت تهران و نیاز به تامین گوشت، مکانی در نزدیکی دروازه قزوین برای کشتار دام اختصاص داده شد.

اما با توسعه شهر و افزایش نارضایتی ساکنان از بوی نامطبوع کشتارگاه، در سال 1264 هجری شمسی، این مجموعه به خارج از دروازه‌های شهر و به منطقه نازی‌آباد منتقل شد.

در دوره ناصری، با دستور میرزا عیسی وزیر، قهوه‌خانه‌ای با باغ و نهر در جاده فرح‌آباد برای پذیرایی از زائران حرم عبدالعظیم(ع) ساخته شد. مدتی بعد، سلاخ‌خانه نیز به این محل منتقل و تا سال 1304 هجری شمسی در آن مکان فعال بود.

تاسیس کشتارگاه جدید و تخریب کشتارگاه قدیمی:

در سال 1304، با دستور کریم‌آقا بوذرجمهری، کشتارگاه جدیدی در نازی‌آباد احداث شد و کشتارگاه قدیمی به مرور زمان از رونق افتاد. این کشتارگاه شامل دهلیزهای 30 تا 40 متری و 12 حجره یا "پاچوب" بود که هر کدام به ذبح نوع خاصی از دام اختصاص داشت.

با گذشت زمان، کشتارگاه نازی‌آباد به دلیل فرسودگی و عدم رعایت مسائل بهداشتی، بلااستفاده شد و در نهایت در سال 1369 تخریب گردید.

تولد فرهنگسرای بهمن:

در پی تخریب کشتارگاه نازی‌آباد، زمینی که از آن باقی مانده بود، به منظور احداث "فرهنگسرای بهمن" مورد استفاده قرار گرفت. این مجموعه که در سال 1370 افتتاح شد، به عنوان نخستین فرهنگسرای تهران، نقشی کلیدی در ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی اهالی این منطقه ایفا کرد.

فرهنگسرای بهمن در طول سال‌های فعالیت خود، میزبان برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و آموزشی بوده است. برگزاری کارگاه‌های آموزشی در رشته‌های مختلف هنری از جمله داستان‌نویسی، بازیگری، عکاسی و نقاشی، نقطه عطفی در رونق هنر و فرهنگ در این محله بود.

بسیاری از هنرمندان و نویسندگان مشهور ایران، فعالیت هنری خود را از کارگاه‌های آموزشی این فرهنگسرا آغاز کرده‌اند و خاطرات خوشی از این مکان دارند.

فرهنگسرای بهمن، نمادی از تحول:

امروزه، فرهنگسرای بهمن به عنوان نمادی از تحول و پویایی در محله نازی‌آباد شناخته می‌شود. در جایی که زمانی کشتارگاه دام قرار داشت، اکنون فضایی برای ترویج دانش، فرهنگ و هنر فراهم شده است.

فرهنگسرای بهمن یادآور این نکته است که می‌توان با تلاش و خلاقیت، حتی از دل ویرانه‌ها، مکان‌هایی آباد و پرفایده برای جامعه ساخت.

نظر شما