گهواره، نگین سرسبز دالاهو با آوای تنبور و عطر سیب
موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

گهواره، نگین سرسبز دالاهو با آوای تنبور و عطر سیب

عکس از ایرج الیاسی

گهواره، نامی آشنا در دل استان کرمانشاه است که با باغ‌های سیب سرسبز و موسیقی دلنشین تنبور گره خورده است. این دیار خوش آب و هوا، در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده و کنار رودخانه زلالی به نام زمکان واقع شده است. طبیعت بکر و دست‌نخورده گهواره، با جنگل‌های انبوه، دشت‌های حاصلخیز و باغ‌های میوه، چشم‌اندازی بدیع و آرامش‌بخش را پدید آورده است.
 

عکس از ایرج الیاسی

سیب و تنبور، دو گوهر ارزشمند گهواره

سیب گهواره، شهرتی دیرینه دارد و به عنوان یکی از بهترین محصولات کشاورزی منطقه شناخته می‌شود. باغ‌های سیب سرسبز، در هر فصلی زیبایی خاصی به گهواره می‌بخشند و این دیار را به نگین غرب ایران تبدیل کرده‌اند. علاوه بر سیب، توتون نیز یکی از محصولات مرغوب این منطقه است که به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و مهارت کشاورزان، شهرتی فراگیر دارد.
 

عکس از ایرج الیاسی

اما گهواره تنها به سیب و توتون شهرت ندارد. این دیار، مهد موسیقی اصیل ایرانی و به ویژه ساز روحانی تنبور است. روستای بانزلان، به عنوان خانه تنبور، در دل گهواره جای گرفته است و نام شهر ملی ساز تنبور را برای این منطقه به ارمغان آورده است. 
 

نمایی از خانه تنبور روستای بانزلان


صدای دلنشین تنبور، در کوچه پس کوچه‌های گهواره طنین‌انداز است و روح و جان هر شنونده‌ای را نوازش می‌دهد.
 

کارگاه تنبورسازی سید یارمراد فرجی

طبیعتی بکر و فرهنگی غنی

گهواره، علاوه بر طبیعت بکر و موسیقی دلنشین، دارای فرهنگی غنی و تاریخی کهن است. روستاهای قدیمی با معماری سنتی و صنایع دستی خاص، حکایت از گذشته پرافتخار این منطقه دارند. همچنین، آثار باستانی و تاریخی متعددی در اطراف گهواره وجود دارد که نشان از قدمت و اهمیت این منطقه در طول تاریخ است.
 

منزل «عزیز رجبی» _عکاس: ایرج الیاسی


گهواره، مقصدی برای آرامش و لذت

اگر به دنبال آرامش و فرار از هیاهوی شهر هستید، گهواره بهترین گزینه برای شماست. می‌توانید در باغ‌های سیب قدم بزنید، از صدای دلنشین تنبور لذت ببرید، از غذاهای محلی خوشمزه بچشید و از طبیعت بکر و زیبای این منطقه لذت ببرید.
 

دعوت به سفر

اگر به دنبال مقصدی برای سفر هستید، گهواره را از دست ندهید. این دیار زیبا، با طبیعت بکر، فرهنگ غنی و مردم خونگرم، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد.

نظر شما