گهواره گوران: نگین سرسبز دالاهو با طبیعتی بکر و کوهستانی
موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

گهواره گوران: نگین سرسبز دالاهو با طبیعتی بکر و کوهستانی

شهرستان گهواره، با طبیعتی بکر و کوهستانی، در دل زاگرس غربی جای گرفته است. این منطقه با مساحتی حدود ۹۷۵ کیلومتر مربع، در همسایگی شهرهای ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، کوزران و کرند واقع شده است. ارتفاع متوسط گهواره ۱۴۶۴ متر از سطح دریا است که به آن آب و هوایی سردسیر و کوهستانی بخشیده است.

عکس از ایرج الیاسی

طبیعتی بکر و جذاب

طبیعت گهواره، با کوه‌های سر به فلک کشیده، دره‌های عمیق، چشمه‌های جوشان و جنگل‌های بلوط، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این منطقه بهشتی برای دوستداران طبیعت و کوهنوردی است. وجود رودخانه‌های پرآب و آبشارهای زیبا، به زیبایی این منطقه افزوده است.

عکس از ایرج الیاسی

کشاورزی و باغداری

کشاورزی و باغداری از مهم‌ترین منابع درآمد مردم گهواره است. سیب گلاب، یکی از محصولات کشاورزی شاخص این منطقه است که شهرتی جهانی دارد. باغ‌های سیب سرسبز، در فصل بهار و تابستان، منظره‌ای رویایی را خلق می‌کنند.

عکس از ایرج الیاسی

صنایع دستی و موسیقی

صنایع دستی، به ویژه ساخت سازهای سنتی مانند تنبور و تار، از دیرباز در گهواره رواج داشته است. هنرمندان این منطقه با دستان هنرمند خود، سازهایی با صدای دلنشین و ظاهری زیبا می‌سازند.
 

نمایی از خانه تنبور روستای بانزلان


 گهواره به عنوان یکی از مراکز مهم ساخت تنبور در جهان شناخته می‌شود.

کارگاه تنبورسازی سید یارمراد فرجی

جاذبه‌های گردشگری

علاوه بر طبیعت بکر و صنایع دستی، گهواره دارای جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز هست. روستاهای قدیمی با معماری سنتی، آثار تاریخی، و مناطق باستانی، از جمله این جاذبه‌ها هستند.
 

عکس از ایرج الیاسی

جمع‌بندی

گهواره گوران، با طبیعت بکر، محصولات کشاورزی متنوع، صنایع دستی بی‌نظیر و جاذبه‌های گردشگری فراوان، مقصدی ایده‌آل برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و فرهنگ است.

نظر شما