ساختمان های تهران شناسنامه دار می شوند
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

ساختمان های تهران شناسنامه دار می شوند

روزنامه شرق، چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۲ - ۲۱ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۱۴ ژانویه ۲۰۰۴


ثمانه قدرخان: با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران ساختمان های تهران شناسنامه دار می شوند.

در جلسه روز گذشته این شورا کمیسیون فنی و عمران شورا طرح شناسنامه دار کردن ساختمان های تهران به ویژه تعدادی از ساختمان هایی که در حال ساخت هستند را مطرح کرد که با قید یک فوریت به کمیسیون عمران ارجاع شد.در این جلسه همچنین طرح دو فوریتی توزیع کتاب آموزش همگانی سوانح غیرمترقبه اعلام و تصویب شد.براساس این طرح دو فوریتی کمیسیون فنی و عمران ملزم شده است آموزش همگانی شهروندان تهرانی را برای آشنایی آنان با چگونگی استحکام ساختمان، نحوه ارزیابی آسیب پذیری مکان های مسکونی خود در مقابل زلزله های احتمالی و آشنایی آنان با چگونگی عملکرد در قبل و حین زلزله را به عهده گیرد و حداکثر تا یک ماه آینده با کمک شهرداری به تهیه و چاپ کتاب «آمادگی در برابر زلزله اقدام کند.»

طرح رای نیاورد

اما در جلسه دیروز شورای شهر اعضای کمیسیون فنی عمران با پیشنهاد «تهیه و ارائه طرح ساماندهی امدادرسانی و نجات شهروندان تهرانی» که از سوی کمیسیون فرهنگی ارائه شده بود، مخالفت کردند.«امیررضا واعظ آشتیانی» عضو کمیسیون فنی با اعلام مخالفت خود در این مورد گفت: «می توانیم شهرداری را به این سمت سوق دهیم و تدابیر لازم را بیندیشیم. اما طرح مسئله در کمیسیون فرهنگی غیر منطقی است.»از سوی دیگر رسول خادم رئیس کمیسیون فرهنگی در ابتدای جلسه با اشاره به ضرورت این موضوع اعلام کرده بود که مسئولیت شورا ساماندهی مشکلات است و باید برای سازمان ها به تعیین سهم بپردازد. شهرداری تهران نیز باید در حوزه اجرایی وارد شود. بنابراین در کنار متولی بودن برای برنامه ریزی نقش هماهنگ کننده نیز دارا هستیم. از این رو لایحه شهرداری در داخل این مجموعه دیده می شود.»«زیاری» نیز در مخالفت با طرح کمیسیون فرهنگی گفت: شهرداری پیش از این در تاریخ ۱۰/۱۰/۸۲ لایحه ای جهت تشکیل سازمان دفاع غیرنظامی به شورا فرستاده است و نیازی به طرح چنین موضوعی نیست.زیرا شهردار که رئیس مرکز مدیریت بحران است باید در این مورد تصمیم گیری کند.»اما از سوی دیگر حسن بیادی عضو دیگر شورا با اعتراض به این نوع دیدگاه از فعالیت و نحوه عملکرد مدیریت بحران تهران انتقاد کرد و افزود:سهم بندی دستگاه های اجرایی در مدیریت بحران مشخص نیست البته چگونگی تعامل آن ها نیز مشخص نیست.

در این جلسات کارها عملیاتی نشده رها می شوند.رئیس شورا نیز در ادامه این بحث شهردار را در حکم فرمانده یک شهر معرفی کرد و در ادامه گفت: «شورا باید گره های موجود را پیشنهاد دهد تا راه باز شود. لایحه ای که شهرداری پیشنهاد داده جزیی از وظایف تعیین شده است بنابراین باید ستاد امداد و کمک رسانی یا سازمان دفاع غیرنظامی در شهرداری تشکیل شود.حسن بیادی عضو شورای شهر، واعظ آشتیانی را مورد خطاب قرار داده و بودجه مرکز مدیریت بحران تهران را از او جویا شد.آشتیانی هم پرداختن به این مسایل را مسایل حاشیه ای عنوان کرد.به دنبال بی توجهی خزانه دار شورای شهر، بیادی یادآور شد وزارت کشور براساس حساسیت موضوع در زمان تصدی شهرداری با عنوان قائم مقامی شورای شهر (دوره مدیریت مقیمی) فقط ۲۰۰ میلیون تومان به مرکز مدیریت بحران شهرداری اختصاص داد. در حالی که شهرداری در حال حاضر بودجه بیشتر از این رقم را برای مدیریت بحران در نظر گرفته است.در نهایت با مخالفت دو فوریت بودن طرح کمیسیون فرهنگی، با تصویب یک فوریت، این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی باز گردانده شد.

بافت های فرسوده و زمین معوض

در جلسه روز گذشته شورای شهر ادامه لایحه مجوز اقدامات تشویقی جهت بازسازی و نوسازی بافت های قدیمی و فرسوده که در جلسه هفته گذشته عنوان شده بود مورد بررسی قرار گرفت و قسمت هایی از آن به تصویب اعضا رسید.

براساس این لایحه، شهرداری موظف شد ضمن پیگیری جدی موضوع نوسازی بافت های فرسوده، تمهیدات را برای همکاری با سازمان زمین شهری در نظر بگیرد تا سیستم واگذاری زمین به شهرداری برای طرح های عمرانی شهری و اصلاح بافت های فرسوده تغییر پیدا کند. مقرر شده است در عوض بازسازی بافت های فرسوده و طرح های عمرانی شهر، از زمین های «سازمان زمین های شهری» به عنوان «زمین معوض» به مردم داده شود.اما امیررضا واعظ آشتیانی عضو شورا در واکنش به طرح تشویقی بازسازی و نوسازی بافت های قدیمی جایگاه دولت و مجلس را در بازسازی بافت های فرسوده مورد پرسش قرار داد و گفت: «آیا همه هزینه ها را شورای شهر و شهرداری باید بپردازند؟»وی با اشاره به ۳۰۰ میلیارد دلار فاینانس برای بازسازی بافت های فرسوده که بانک جهانی به ایران اختصاص داده است گفت: «۲۰۰ میلیارد دلار از این مبلغ که معادل ۱۷۵ میلیارد تومان است برای بازسازی بافت های فرسوده تهران مبلغ ناچیزی است.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه اضافه کرد: «پیش از این موضع گیری باید تکلیف وزارتخانه ها مشخص شود که آنها در مورد بافت های فرسوده چه فعالیتی را داشته اند. اگر به دنبال مدال می گردند ایرادی ندارد ما کارها را انجام می دهیم مدال را به سینه آنها بچسبانید . ولی شهرداری تهران نیازمند بودجه کلان است.»

چمران در ادامه صحبت های آشتیانی گفت: «اگر در تهران زلزله ای بیاید نظامی هم باقی نمی ماند که به جریان بحران بپردازد که به قول استاندار تهران بزرگ ترین فاجعه تاریخ اتفاق می افتد. باید واقعیت ها گفته شود. برای نوسازی و مقاوم سازی منتظر کسی نمی مانیم و زمانی که دیگران وظایف خود را انجام نمی دهند ما تذکر می دهیم.»
 

نظر شما