آسیب شناسی توانمند سازی آموزگاران ابتدایی شهر تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1398
پدیدآور: سارا احمدی ارزه ئی
استاد راهنما: هدا امیری جامی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده
هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، آسیب شناسی توانمندسازی آموزگاران ابتدایی شهر تایباد می باشد. روش تحقیق در این پژوهش، روش پس رویدادی بوده و جامعه آماری آن، شامل کلیه آموزگاران ابتدایی شاغل در شهر تایباد است که بنا به گزارش اداره آموزش و پرورش شهرستان تایباد در سال 1397، تعداد آنان 350 نفر می باشد. نمونه آماری از طریق قرار دادن در جدول مورگان حدود 180 نفر تخمین زده شد. از طریق روش نمونه گیری تصادفی 45 نفر از آموزگاران مرد(25%) و 135 نفر از آموزگاران خانم(75%)، در انتها به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار اجرای پژوهش فوق دو نوع پرسشنامه می باشد. پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر که در پنج بعد؛ احساس معنی داری شغل، احساس شایستگی در شغل، احساس داشتن حق انتخاب، احساس مؤثر بودن و احساس مشارکت با دیگران و در 19 گویه تنظیم شده است و پرسشنامه بررسی موانع توانمندسازی منابع انسانی غلام زاده، پرسشنامه ای محقق ساخته می باشد. این مقیاس دارای 47 گویه و3 دسته کلی(عوامل سازمانی، عوامل پرسنلی و عوامل مدیریتی) و 8 مولفه مدیریت بهسازی نیروی انسانی، فرهنگ سازمانی،منابع مالی،ساختار ناکارآمد سازمانی،دانش و نگرش مدیریت، شیوه مدیریتی، دانش و نگرش کارکنان و انگیزه کارکنان را می سنجد. پرسشنامه های فوق پس از توزیع بین نمونه آماری، جمع آوری و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار spss انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که پنج بعد توانمندسازی که در بالا ذکر شد، در میان آموزگاران ابتدایی شهر تایباد در وضعیت نامطلوبی به سر می برد. این در حالی است که طبق یافته ها هیچ یک از عوامل سازمانی، عوامل پرسنلی و عوامل مدیریتی، مانعی برای توانمندی آموزگاران نیستند و در وضعیت مطلوبی به سر می برند
نظر شما