بررسی شاخص های طرح تعالی مدیریت مدرسه بر کیفیت آموزشی مدارس متوسطه تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: الهام طلوع محمد اسمعیلی
استاد راهنما: علی محفوظی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده
این تحقیق بهمنظور «بررسی شاخصهای طرح تعالی مدیریت مدرسه بر کیفیت آموزشی مدارس متوسطه تایباد» بهصورت روش پیمایشی تدوین گردیده است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معاونین مقطع متوسطه شهرستان تایباد بوده که بر حسب نمونه تعداد 155 نفر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که بین کلیه شاخص های طرح تعالی مدرسه با کیفیت آموزشی در بین دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار بوده است. در مقایسه ضریب همبستگی در بین شاخص های طرح تعالی به ترتیب انگیزش (506/0)، نوآوری در سازمان (473/0)، تدوین هدف ( 427/0)، قوانین و مقررات (415/0) و نیازسنجی (416/0) بیشترین میزان همبستگی را با کیفیت آموزشی دانش آموزان نشان میدهد. کمترین مقدار همبستگی در مورد منابع انسانی با مقدار (388/0) بوده است. در تحلیل مدلهای رگرسیونی تحقیق مشخص گردید که چهار شاخص تبیینکننده (انگیزش، تدوین هدف، عوامل اجتماعی و فرهنگی و نوآوری در سازمان) توانسته بیشترین مقدار تغیرات را در مورد کیفیت آموزشی تبیین نماید و بنابراین شاخصهای طرح تعالی مدیریت در مدرسه در بین دانش آموزان مقطع متوسطه ازنظر مدیران و معاونین، تبیینکننده مناسبی برای کیفیت آموزشی محسوب شده است. درنتیجه گیری نیز مشخص گردید که اجرای موفق طرح تعالی مدیریت مدرسه میتواند در کیفیت آموزشی فراگیران نقش بسزایی داشته باشد.
نظر شما