بررسی نقش میانجی مدیریت دانش در رابطه بین اعتماد و سلامت سازمانی با نوآوری معلمان مقطع ابتدایی شهرستان تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: محمد اسدی سیاه لاخ
استاد راهنما: طلعت السادات صباغ حسن زاده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی مدیریت دانش در رابطه بین سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی با نوآوری معلمان در شهرستان تایباد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش معلمان ابتدایی شهرستان تایباد در سال تحصیلی 1399-1398 به تعداد 750 نفر بودند که با روش نمونه-گیری تصادفی طبقهای از بین آنها 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای مدیریت دانش همتی(1389)، سلامت سازمانی هوی و تارتر(1997)، اعتماد سازمانی الونن و همکاران(2008) و پرسشنامه نوآوری سازمانی جیمز و جیمز(2008) انجام گرفت. برای بررسی فرضیههای پژوهش، از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون با نرم افزار SPSS و معادلات ساختاری با نرمافزارSmart PLS استفاده شد. ماتریس همبستگی نشان داد که بین سلامت سازمانی، اعتماد سازمانی، مدیریت دانش و نوآوری معلمان رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که 41 درصد از اثر کل سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی بر نوآوری معلمان از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی مدیریت دانش تبیین میشود. واژگان کلیدی: سلامت سازمانی، اعتماد سازمانی، نوآوری، مدیریت دانش و معلمان ابتدایی.
نظر شما