موضوع : شهرشناسی | تایباد شناسی

بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر یادگیری اجتماعی - هیجانی و راهبردهای یادگیری دانش آموزان دختر دوره متوسطه دبیرستان های تایباد

پارسا کارشناسی ارشد 1396
پدیدآور: خدیجه آئیژ 
استاد راهنما: زهره باقرزاده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر یادگیری اجتماعی - هیجانی و راهبردهای یادگیری دانش آموزان دختر متوسطه شهر تایباد بود. روش پژوهشی شبه تجربی می باشد و جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه مشغول به تحصیل در دبیرستان های شهر تایباد در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از این جامعه 100 دانش آموز دختر و پسر برای هر گروه (50 نفر کاربر شبکه های اجتماعی؛ 50 نفر غیر کاربر در شبکه های اجتماعی) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و سپس به روش تصادفی به دو گروه (کاربر و غیر کاربر) تقسیم شدند و گروه کاربر برای مدت سه ماه از شبکه های اجتماعی بدون محدودیت استفاده کردند و گروه غیر کاربر دسترسی به شبکه های اجتماعی نداشتند. در این پژوهش از پرسشنامه راهبردهای یادگیری وپرسشنامه یادگیری اجتماعی - هیجانی استفاده شد. با استفاده از تحلیل کوواریانس داده ها بررسی و با نرم افزار spss-20 مورد تجزه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از شبکه های اجتماعی باعث کاهش یادگیری اجتماعی - هیجانی و همچنین کاهش راهبردهای یادگیری (یادگیری شناختی - فراشناختی) دانش آموزان دختر دوره متوسطه می شود.

نظر شما