موضوع : شهرشناسی | تایباد شناسی

تاثیر یادگیری معکوس بر انگیزه، پیشرفت تحصیلی، نشاط ذهنی و خودکار آمدی دانش آموزان مدارس دخترانه شهر تایباد

پارسا کارشناسی ارشد 1402
پدیدآور: حمیده یزدان فر
استاد راهنما: هادی رمضانیان فهندری
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده

هدف پژوهش تأثیر یادگیری معکوس بر انگیزه، پیشرفت تحصیلی، نشاط ذهنی وخودکارآمدی دانش آموزان مدارس دخترانه شهر تایباد بود. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون، پس آزمون، با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تایباد در سال تحصیلی 1402-1401بودند و از بین آنان تعداد 30 نفر با در نظر گرفتن ملاک های ورود، به پژوهش به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره (گروه آزمایش و گروه کنترل) جایگزین شدند. پرسشنامه انگیزه هرمنس (1977) پیشرفت تحصیلی نمره درس زبان انگلیسی، پرسشنامه نشاط ذهنی ریان و فردریک (1999) و پرسشنامه خودکارآمدی موریس (2001) مورد استفاده قرار گرفت، در نهایت داده ها با استفاده از نرم‌افزار آماری و آزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که: آموزش یادگیری معکوس بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان تأثیر دارد. آموزش یادگیری معکوس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر دارد. آموزش یادگیری معکوس بر نشاط ذهنی دانش آموزان تأثیر دارد. آموزش یادگیری معکوس بر خودکارآمدی دانش آموزان تأثیر دارد. نتیجه اینکه به نظر می رسد می توان با آموزش یادگیری معکوس بتوان انگیزه پیشرفت، پیشرفت تحصیلی، نشاط ذهنی و خودکار آمدی دانش آموزان را بهبود بخشید.

نظر شما