ارزیابی سامانه شاد بر اساس مدل SWOT از دیدگاه معلمان متوسطه شهرستان تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1401
پدیدآور: زهره زارع
استاد راهنما: یونس صحرا نورد نشتیفان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده
لازم است جهت بهرهمندی بهتر از سامانه شاد نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای این سامانه بررسی شود تا از این طریق مشخص شود چگونه امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکههای اجتماعی با تمام ویژگیهای خود میتوانند مکان مناسبی برای ارتقاء سطح رفتارهای آموزشی و پرورشی دانشآموزان به شکل متداول و پیشرفته امروزی باشند. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی سامانه شاد بر اساس مدل SWOT از دیدگاه معلمان متوسطه شهرستان تایباد بوده است. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و با روش کمی و راهبرد پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان دوره متوسطه شهرستان تایباد بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده با فرمول کوکران 132 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت سنجش و تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای سامانه شاد، از پرسشنامه استاندارد دیبایی و باشتنی (1400) استفاده شد. پایایی پرسشنامه، با آلفای کرونباخ تایید گردید که 82/0 بود. روایی پرسشنامه نیز با استفاده از روایی محتوایی و روایی صوری تایید شد. برای آزمون سوالات پژوهش از آزمون آماری t تک متغیره با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل ارزیابی سامانه شاد بر اساس مدل SWOT از دیدگاه معلمان متوسطه شهرستان تایباد نشان داد که سامانه شاد دارای نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهایی است. نتایج آزمون آماری t حاکی از تأیید تمام گویههای مربوط به نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای سامانه شاد توسط معلمان است. شبکه شاد قابلیتها و ظرفیتهای چشمگیری نسبت به سایر پیامرسانهای داخلی و خارجی دارد. شبکه شاد، ملی و متناسب با ارزشها و باورهای جامعه ماست؛ زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات آن متناسب با ظرفیتهای داخلی است؛ اما آنچه نباید فراموش شود، توجه ویژه به اعتلا و بهروزرسانی این شبکه است که همت والای مسئولان را میطلبد.
نظر شما