موضوع : شهرشناسی | تایباد شناسی

بررسی نقش سواد رسانه ای بر کیفیت زندگی و سلامت اجتماعی در معلمان دوره دوم متوسطه شهر تایباد

پارسا کارشناسی ارشد 1398
پدیدآور: حفصه اله دادی
استاد راهنما: حمید یعقوبی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده

رابطه بین رسانه و شخصیت فردی، پیچیده؛ اما ناگسستنی است، به طوری که نمی‌توان رسانه‌های همگانی را متحول ساخت و انتظار داشت که هیچ تغییری در افراد جامعه پدید نیاید. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سواد رسانه‌ای بر کیفیت زندگی و سلامت اجتماعی در معلمان دوره دوم متوسطه شهر تایباد انجام شد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه اجرا توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان دوره دوم متوسطه شهر تایباد در بهار سال 1398 تشکیل می‌دادند که 150 نفر(70 زن و 80 مرد) بودند. نمونه آماری شامل 106 نفر (50 زن و 56 مرد) بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ سواد رسانه‌ای فلسفی(1393)، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(1996) و پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز(2004) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با نرم‌افزار SPSS ورژن 22 استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون نشان داد که بین سواد رسانه‌ای و کیفیت زندگی رابطه معنی‌دار وجود دارد و مولفه‌های سواد رسانه‌ای می‌توانند 25 درصد از واریانس کیفیت زندگی را پیش بینی کنند. همچنین نتایج نشان داد که بین سواد رسانه‌ای و سلامت اجتماعی رابطه معنی‌دار وجود دارد و مولفه‌های سواد رسانه‌ای می‌توانند 43 درصد از واریانس سلامت اجتماعی را پیش بینی کنند. با توجه به یافته های پژوهش حاضر توصیه می‌شود با توجه به ارتباط مثبت سواد رسانه‌ای با کیفیت زندگی و سلامت اجتماعی، مدیران مدارس برای ارتقای سواد رسانه‌ای خود و کارکنان و معلمان و بهره‌گیری بهتر از رسانه‌ها به سواد اطلاعاتی توجه ویژه داشته باشند و کلاس‌های آموزشی برگزار کنند.

نظر شما