بررسی تاثیر آموزش تفکر جانبی بر خلاقیت و ریسک پذیری دانش آموزان مدرسه سما شهرستان تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1398
پدیدآور: رضوان آزموده
استاد راهنما: مجیدرضا رضوی
استاد مشاور: حمید یعقوبی
استاد مشاور: هدا امیری جامی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر آموزش تفکر جانبی بر خلاقیت و ریسک پذیری دانش آموزان مدرسه سما شهرستان تایباد بود. روش تحقیق نیمه تجربی بر اساس طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره اول ابتدایی مدرسه سما شهرستان تایباد بود. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. و هر یک از گروههای آزمایش و گواه 15 نفر در نظر گرفته شدند گروه گواه روند عادی تدریس خود را طی کردند اما به گروه آزمایش طی 6 جلسه 45 دقیقهای آموزش تفکر جانبی داده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد خلاقیت و پرسشنامه استاندارد ریسک پذیری بود ابتدا روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات چند تن از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و سپس پایایی پرسشنامه در یک پیمایش 30 نمونهای و با استفاده از آلفای کرونباخ مورد پذیرش واقع شد. دادههای جمع آوری شده با آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف، تی مستقل، تی زوجی و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نرم مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده SPSS24 در سطح خطای 05/0 بود بود نتایج تحقیق نشان داد که نمرات دانش آموزان در پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش از یکدیگر هم برای خلاقیت و هم برای ریسک پذیری تفاوت معنی داری دارند. یعنی مشخص شد که آموزش تفکر جانبی بر ابعاد خلاقیت یعنی سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط مثبت و معنی دار بوده است همچنین به صورت کلی بر خلاقیت نیز تأثیر مثبت و معنی داری گذاشته است به علاوه آموزش تفکر جانبی بر روی ریسک پذیری نیز تأثیر مثبت و معناداری را نشان داده است.
نظر شما