بررسی مقایسه ای نقش طرح تدبیر مدیریت در بهبود کیفیت آموزشی مدارس شهرستان تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: علی اصغر سلطانی
استاد راهنما: هادی رمضانیان فهندری
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای نقش طرح تدبیر مدیریت در بهبود کیفیت آموزشی مدارس شهرستان تایباد بود . هدف اصلی از طرح تدبیر مدیریت ، ارتقای سطح عملکرد مدرسه و کیفیت آن بر اساس ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت و اهداف دوره ابتدایی، در نظر گرفته شده است . این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها ، توصیفی از نوع علی- مقایسهای یا پس رویدادی بود . جامعه آماری مدارس ابتدایی مجری و غیرمجری طرح تدبیر شهرستان تایباد در سال تحصیلی 99- 1398 به تعداد 104 مدرسه بود که با استفاده از نمونهگیری سرشماری، تمامی مدارس انتخاب شدند و مدیران این مدارس، پرسشنامه کیفیت آموزشی شفیقنیا(1396) را تکمیل نمودند. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS 22 تجزیّه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین میانگین نمرات مدیران مدارس مجری و غیرمجری طرح تدبیر، حداقل در یکی از متغیرهای وابسته (فرایند آموزشی، محصول آموزشی و برونداد آموزشی) تفاوت وجود دارد و اختلاف میانگین به سمت مدارس مجری طرح تدبیر میباشد . همچنین نتایج تحلیل واریانس تک متغیره نشان داد که تفاوت نمرات مدیران مدارس مجری و غیرمجری طرح تدبیر در فرایند کیفیت آموزشی معنادار است(01/0> P) ؛ تفاوت نمرات مدیران مدارس مجری و غیرمجری طرح تدبیر در محصول کیفیت آموزشی معنادار است(01/0> P) ؛ تفاوت نمرات مدیران مدارس مجری و غیرمجری طرح تدبیر در برونداد کیفیت آموزشی معنادار است(01/0> P).
نظر شما